Potrivit tabloidului britanic, avionul se îndrepta către Southend, iar pilotul a observat elicopterul fără pilot cu patru elice „foarte aproape” de vârful aripii drepte. O investigație a stabilit că a existat riscul „ridicat” al unei coliziuni, în acest prim incident de acest tip între un avion de pasageri și un elicopter fără pilot, în spațiul aerian al Marii Britanii.
Raportul întocmit de către UK Airprox Board, dezvăluit săptămâna trecută, a relevat că un avion de linie bimotor de tip ATR-72, cu 74 de locuri, se afla la o altitudine de aproximativ 450 de metri și se apropia să aterizeze pe Aeroportul de la Southend, atunci când pilotul a observat elicopterul fără pilot.
Potrivit raportului, pilotul a informat turnul de control al aeroportului că a văzut aparatul și că acesta era „prea aproape” de avion. El a spus turnului de control că a văzut un „elicopter teleghidat cu un motor foarte mic”, după care a precizat că era roșu cu negru. Turnul i-a răspuns că în zonă au fost observate „vreo două” asemenea aparate în perioada în care a avut loc incidentul, în mai.
Copilotul a declarat pentru UK Airprox Board, în cadrul investigației, că a avut impresia că aparatul a fost „îndreptat deliberat” în apropiere de avion. În raport se arată că nu a fost posibil ca elicopterul fără pilot ori operatorii acestuia să fie găsiți. De asemenea, autorii documentului își exprimă regretul că nimeni nu și-a asumat responsabilitatea.
Aparate de zbor teleghidate pot fi achiziționate în Marea Britanie cu prețuri începând de la 225 de lire sterline (285 de euro), iar temerile cu privire la riscul pe care acestea-l reprezintă pentru alte aeronave se intensifică.
Piloții britanici cer o mai bună protecție a publicului față de acest risc, iar Asociația Piloților Britanici (Balpa) urma să ceară luni în Camera Lorzilor ca sistemele de zbor pilotate de la distanță care împart spațiul aerian cu aeronave de pasageri și comerciale să îndeplinească aceleași standarde ca avioanele cu piloți, ceea ce presupune să fie pilotate de către operatori cu o pregătire echivalentă cu a piloților și impunerea unor măsuri de securitate mai dure.
„Marea Britanie trebuie să devină o «zonă cu drone (sistemele de zbor pilotate de la distanță) sigure», pentru ca să maximizăm oportunitățile de afaceri și de petrecere a timpului liber oferite de aparatele de zbor pilotate de la distanță, protejând totodată pasagerii, piloții și rezidenții”, a declarat Jim McAuslan, secretarul general al Balpa.