Noua „specie” de bărbați din anii 1990 a devenit atât de obișnuită încât a fost nevoie de un termen pentru a-i descrie pe indivizii care îi aparțineau. Astfel a apărut termenul „metrosexual”, cu reprezentanți de seamă ca David Beckham și Cristiano Ronaldo în lumina reflectoarelor.
Dar, de atunci, bărbații tineri au devenit din ce în ce mai buni cunoscători ai produselor de îngrijire personală, iar mulți nu găsesc acum nicio problemă în a petrece ore întregi în fața oglinzii sau o zi întreagă la solar sau în saloane de înfrumusețare, pentru epilat, bronzat, tuns, ras și frezat.
Adoptarea crescândă a acestui comportament face ca termenul „metrosexual” să fie practic inutil, în prezent, existând mai multe tipologii masculine.
Un studiu realizat de compania Braun, specializată în produse de îngrijire pentru bărbați, a identificat patru noi tipuri masculine, cu ajutorul unui juriu format din specialiști în domeniul produselor și saloanelor de îngrijire pentru bărbați.
Astfel, juriul a împărțit bărbații în Mandrogini, Mustăcioși mainstream, Metro-flăcăi și Remantici și a stabilit principalele trăsături ale fiecărei tipologii.
Mandroginul este practic un afront adus adepților vechilor stereotipuri potrivit cărora bărbatul heterosexual trebuie să fie vânjos, dur, cu aspect neîngrijit. Sesiunile zilnice de exerciții fizice și „tras de fiare” îl mențin în formă și la fel de atrăgător ca Ronaldo. Ritualul său de îngrijire presupune bronzare și epilare cât de des se poate, mușchi umflați și ochii învârtindu-se mereu în jur pentru a identifica posibilii rivali care arată mai musculoși decât ei. Mandroginul este narcisist. Arată bine pentru el însuși și nu-și poate lua ochii de la oglinda în fața căreia se forțează să ridice cât mai multe greutăți pentru a-și vedea mușchii umflându-se.
Mustăciosul mainstream nu e chiar un hipster, dar și-a dat seama de curând că a atins vârful privind pilozitatea facială. Barba lui nu va fi niciodata mai deasă decât acum. Inspirat de mișcarea Movember, eveniment anual care celebrează mustața, în luna noiembrie, Mustăciosul mainstream are ca scop reinventarea benzii păroase de sub nas, transformarea ei într-un obiect de uz personal. La nivel de ritual de îngrijire, orice ar face e original, ceilalți neavând curajul sau imaginația necesară. Mustața e folosită ca simbol al noii personalități, al redefinirii aspectului lor estetic.
Metro-flăcăul este o reinterpretare a tocilarului șic. Este pasionat de tehnologie, este expertul digital care le știe pe toate și care visează algoritmi și aplicații mobile. E la curent cu cele mai cool dispozitive, știe ce merită banii și ce nu. Față de deceniul trecut, un tricou gri și o pereche de blugi sunt acum doar reminiscențe ale unui coșmar legat de modă. Mark Zuckerberg, cu colecția sa de tricouri gri, nu se încadrează deloc aici. Metro-flăcăul este un carierist, dar folosește sugestiile soției sau prietenilor pentru a-și îmbunătăți aspectul.
Remanticul este un romantic renăscut. Este suav, sofisticat și se învârte în cercurile înalte ale societății. Remanticul este cel care dă tonul tendinței, cu costuri uriașe la nivel financiar, dar el și le va permite întotdeauna. Mașini de lux, costume scumpe personalizate, orice ar fi, oricât de scump, remanticul le are. Bărbatul remantic va face orice să arate că este cel mai bun. Niciun program de exerciții nu este prea dur pentru el, niciun regim nu este prea costisitor. Remanticul cere ca totul să fie la superlativ, atât în ceea ce-l privește, cât și legat de cei din jur.