Alimentarea cu carburanți în Ungaria a devenit cea mai atractivă pentru transportatorii romani care tranzitează Europa, potrivit Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
” În Ungaria, prețul mediu de azi este de 1,33 euro/litru, adică 5,9 lei/litru. Și Ungaria returnează cota parte din acciza, în total 17 HUF/litru = circa 5 eurocenți, dacă scădem comisioanele de recuperare și spezele, iar TVA este de 27%. În Ungaria, motorina se cumpără fără TVA și cu acciza returnată inclusiv pentru transportatorii români la valoarea de 4,35 lei/litru în timp ce în România un litru de motorină se cumpără în medie cu 5,9 lei, prețul fără TVA fiind de 4,76 lei/litru”, a calculat FORT.
Reprezentanții transportatorilor susțin că și dacă recuperarea de acciză ar funcționa în Romania, prețul ar ajunge la minimum 4,58 lei/litru fără TVA, fiind astfel cel mai ridicat din zonă.
„Dacă Guvernul ar recunoaște că și-a dat cu „stângul în dreptul”… și ar urca suma cotei părți recuperabile la minim 11 – 12 eurocenti/litru, concomitent cu eliminarea tuturor aberaților birocratice există premise reale ca sistemul să fie viabil în Romania, agenții economici urmând să își alimenteze vehiculele acasă”, susțin reprezentanții transportatorilor.
Pentru ca birocrația să nu mai blocheze sistemul de returnare a unei cote din acciza în Romania este nevoie, în opinia FORT, ca schema să nu mai fie considerată ajutor de stat, iar verificările să se facă strict analizând încrucișat facturile de alimentări, transmise prin poșta si la maximum 30 de zile din momentul solicitării.
Premierul Victor Ponta estima la sfârșitul lunii martie că din acciza suplimentară se vor strânge, într-un an și jumătate, aproximativ un miliard de euro. Acciza suplimentară de 7 eurocenți a fost introdusă de Guvern la 1 aprilie, iar autoritățile au anunțat inițial că banii vor fi folosiți pentru construcția de autostrăzi, apoi s-au răzgândit și au spus că fondurile ar urma să fie utilizate pentru acoperirea deficitului de la pensii.