Prima pagină » IT&C » Câți bani fac în România companiile care vând smartphone-uri cu preț accesibil, comandate în China. Fondator: „E o piață foarte dificilă”

Câți bani fac în România companiile care vând smartphone-uri cu preț accesibil, comandate în China. Fondator: „E o piață foarte dificilă”

Piața din România a mărcilor de smartphone-uri cu prețurile accesibile, sub 200 de euro, e foarte aglomerată - abia dacă ai loc să „arunci un ac"

„Sunt lucruri pe care toți trebuie să le acceptăm pentru a avea smartphone-uri bune la prețul de 800 de lei și nu la 2.800 de lei. Unul din ele este producția în masă”, a declarat, pentru gândul, Leszek. „Nu putem menține costurile reduse dacă producem 10.000 de smartphone-uri pe lună; trebuie să producem 10 milioane de unități pe an pentru a putea concura cu marile branduri”, a continuat el. Marja de profit a Kruger&Matz pe segmentul de telefoane inteligente este cuprinsă între 0 și 15%, în funcție de produs. „Marja de profit este foarte mică. Și cum sunt multe cheltuieli after sale cu actualizările software, garanțiile și service-ul, aceasta este o piață foarte dificilă”.

De aceea, companiile mici nu pot dezvolta de la zero, „în casă”, un smartphone, așa cum fac Samsung sau Apple. Toate produsele oferite de Kruger&Matz sunt asamblate în China. „În unele cazuri avem aceiași furnizori ca mărcile mari. De exemplu asamblăm sistemele noastre audio mini pentru acasă în același loc în care asamblează și Philips”, spune Michal.

Michal Leszek

Leszek subliniază că, în final, toate mărcile folosesc aceleași soluții, diferența fiind faptul că unii asamblează mai bine. „Dar asta înseamnă că este ușor pentru noi? Oh, credeți-mă, nu este! Pentru a livra produse bune este nevoie de multe pregătiri făcute de furnizorul chinez și de cumpărătorul european, în special pe partea software, care trebuie personalizată pentru fiecare piață în parte”, explică fondatorul Kruger&Matz.

Numele companiei, inspirat de pasiunea pentru muzica rock a fondatorului

Kruger&Matz este un brand apărut în urmă cu patru ani și aparține companiei poloneze Lechpol, înființată de tatăl Leszek, Zbigniew Leszek, în urmă cu 25 de ani și care are în portofoliu peste 8.000 de produse, sub 10 mărci. Marca Kruger&Matz generează venituri anuale de aproximativ 10 milioane de euro, care reprezintă 10% din cifra de afaceri a companiei mamă.

Deși marca Kruger&Matz s-a lansat recent pe piața locală, compania Lechpol este prezentă în România din anul 2007, prin firma Lechpol Electronic din Oradea, fondată împreună cu doi oameni de afaceri români. Unul dintre ei este Petru Tudan, actualul director executiv al Lechpol Electronic. „Cum deja aveam operațiuni aici, România era o destinație naturală pentru Kruger&Matz”, spune Michal Leszek.

Managerul polonez explică și cum a ales un nume de brand considerat de unele persoane din România dificil de reținut. Când era adolescent, Michal visa să devină chitarist într-o formație rock. „Într-o zi un prieten mi-a adus un amplificator de mici dimensiuni care se numea Gallien-Krueger. L-am folosit și am fost uimit de puterea și sunetul impresionant oferit de un produs atât de mic”, își amintește Leszek. După mulți ani, când a decis să lanseze un nou brand de electronice, Michael și-a amintit de acel amplificator și a decis să folosească o parte din numele acestuia, puțin schimbată. Așa a apărut „Kruger”. A doua parte a numelui, „Matz”, a fost propusă de colegii de la serviciu. „Pentru mine a sunat foarte bine, iar numele avea legătură cu pasiunea mea pentru muzică”, își amintește Michal.

Țintele stabilite pentru România, atinse în 3-5 ani

La intrarea pe piața locală, Kruger&Matz a anunțat că țintește un obiectiv de vânzări de 5.000 de smartphone-uri pe lună. „Pot fi 3 sau 5 ani până când ajungem acolo. Ținta imediată este atingerea a 1.000 de unități pe lună, pentru smartphone-uri, și de 300 de unități pe lună pentru tablete”, spune Leszek.

Deocamdată, compania se concentrează pe piața deschisă, urmând ca negocierea de contracte cu operatorii telecom să fie următorul pas. „Trebuie mai întâi să stabilim o prezență puternică pe piața deschisă”.

În România se vor vinde până la sfârșitul anului 2,5 – 2,7 milioane de smartphone-uri, având în vedere că în primul semestru s-au vândut aproximativ 1 milion de unități, a declarat, pentru gândul, Alexandru Munteanu, Head of Telecom Division, Samsung Electronics România. Cea mai mare pondere în vânzările totale o au smartphone-urile cu prețuri de până în 200 euro, segmentul pe care acționează și brandul Kruger&Matz. Liderul pieței locale de smartphone-uri este Samsung, care și-a propus să încheie anul cu o cotă de piață de 50%. Pe segmentul „B-Brand”, al telefoanelor inteligente cu prețuri accesibile, lider este brandul local Allview.

Unul dintre smartphone-urile vândute de marca poloneză în România este LIVE 2 LTE. Terminalul rulează sistemul de operare Android 4.4.2, are are ecran cu diagonala de 5 inci cu rezoluție HD (720p), procesor quad-core Snapdragon 400 de 1,2 GHz, 1 GB memorie RAM, capacitate de stocare internă de 4 GB (plus slot pentru card microSD), cameră foto principală de 13 megapixeli (plus frontală de 5 MP) și costă 900 de lei.

LIVE 2 LTE

Obiectivul nu este să ofere cele mai ieftine produse

Michal Leszek spună că există, în companie, un standard de calitate sub care nu se coboară, iar de aceea produsele Kruger&Matz nu sunt cele mai ieftine din piață și nici nu vor fi. „Obiectivul nostru este să avem produse de calitate pe fiecare segment, dar nu concurăm la >”, explică fondatorul mărcii.

El adaugă că dorește ca Kruger&Matz să fie văzut ca brandul cu cel mai bun raport calitate preț, însă în final produsul va trebui „să se apere singur”. „Dacă îți place lumea noastră și apreciezi ce facem, poți să ni te alături și să folosești produsele noastre. Dacă nu ne placi, poți alege GOCLEVER sau altceva, este în regulă pentru mine”, a conchis Leszek.

Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de ... vezi toate articolele