Românii au luat deja atitudine contra hoților de lemn, au pus mâna pe telefon, au apelat 112 și au făcut sesizări, totul grație sistemului informatic Radarul Pădurilor, implementat la începutul lunii octombrie de ministerul Apelor, Pădurilor și Pisciculturii. Doar în perioada 9-25 noiembrie, au fost date amenzi contravenționale de 107.150 de lei grație apelurilor la 112 și s-au confiscat aproape 300 de metri cubi de lemn, potrivit celor mai recente date ale ministerului de resort obținute la solicitarea gândul.
Astfel, prin procedura 112 s-au confiscat 133,7 metri de lemn rotund, 19,7 metri cubi de cherestea, 118,18 metri cubi de lemn de foc și 72 de metri cubi de pomi de Crăciun.
Din totalul celor 2.235 de acțiuni de control care au fost făcute cu ajutorul personalului silvic, 170 au venit în urma sesizărilor făcute la 112, iar 60 de contravenții au fost constatate, tot grație celor care au sunat la numărul special.
După introducerea sistemului, operatorii economici au primit 166.40 de coduri unice online valide pentru transportul unui volum de material lemnos de 1,5 milioane de metri cubi.
Cum funcționează Radarul Pădurilor
Radarul Pădurilor este un sistem informatic ce permite monitorizarea, în timp real, a traseului lemnului de la plecarea din pădure și până la momentul în care acesta este transformat în mobilă sau iese din țară. Practic, toate transporturile de lemn se fac obligatoriu, din octombrie, folosind Radarul Pădurilor, iar orice persoană poate semnala la numărul 112 transporturile bănuite a fi ilegale cu numerele de înmatriculare ale mașinilor.
Sistemul este alcătuit din două componente, WT (woodtracking) și IWT (iwoodtracking). WT este destinată atât ocoalelor silvice de stat și private, cât și operatorilor economici ce exploatează, transportă și comercializează material lemnos. Aplicația se instalează pe telefonul mobil, iar la momentul încărcării materialelor lemnoase în mijloacele de transport se introduc în sistem datele de pe avizul de expediție. Acestea sunt transmise către un server și memorate.
Aplicația verifică dacă documentele de însoțire au fost procurate legal și generează un cod unic asociat acelui aviz. Abia după ce procedura este aplicată mașina cu lemn poate pleca la drum. Lemnul nu poate intra, de asemenea, într-un depozit fără verificarea codului unic.
Dacă datele nu sunt corecte, aplicația nu generează codul, iar din server se emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă pentru organele de control.
Sursă: YouTube
IWT este componenta sistemului destinată organelor de control.
Singurele transporturi de lemn pentru care nu este obligatorie utilizarea Radarului Pădurilor sunt cele cu un volum mai mic de 3 metri cubi. În aceste cazuri lemnul este transportat cu atelaje.
Ce urmează după implementarea acestui sistem
Asociația non-guvernamentală WWF a contribuit la elaborarea Radarului Pădurilor. În prezent, cei de la WWF alături de reprezentanții ministerului Apelor, Pădurilor și Pisciculturii lucrează la dezvoltarea unui ghid de bune practici care va oferi recomandări pentru operatorilor care implementează procedurile Radarului Pădurilor. Acesta va fi disponibil până la finalul anului.
Se lucrează, de asemenea, la realizarea unei hărți care va cuprinde zonele din România expuse unui risc ridicat de apariție a tăierilor ilegale de lemn.