În cea de-a șaptea zi a operațiunilor de mare amploare desfășurate de Indonezia cu ajutorul altor țări, între care Franța, aceasta este descoperirea cea mai valoroasă, numeroase fragmente fiind deja recuperate, precum și 30 de cadavre ale victimelor din totalul de 162 de persoane aflate la bordul avionului Airbus A320-200 (zborul QZ8501).
„Odată cu descoperirea unei urme de carburant și a două mari părți din avion, pot să vă asigur că acestea sunt părțile din avonul AirAsia pe care le căutam”, le-a declarat jurnaliștilor directorul Agenției naționale de căutare și salvare, Bambang Soelistyo.
Ulterior, autoritățile le-au cerut scafandrilor să meargă în locul unde au fost descoperite aceste părți din epavă și să încerce să găsească mai multe victime.
Sâmbătă, a adăugat Soelistyo, „principala misiune este de a găsi și evacua victimele” din avionul AirAsia care efectua legătura între orașul indonezian Surabaya și Singapore în momentul în care a dispărut de pe ecranele radarelor, pe fondul unor condiții meteorologice nefavorabile.
Doi anchetatori francezi ai Biroului de anchete și analize (BEA) pentru siguranța aviației civile participă la căutări și sunt echipați cu hidrofoane, în vederea localizării balizelor acustice ale celor două cutii negre, cruciale pentru anchetă.
Noua descoperire a două mari părți din fuselaj are loc la scurt timp după anunțul ministrului indonezian al Transporturilor că AirAsia nu avea autorizația de a folosi un culoar de zbor utilizat în acea zi de pilot pentru zborul Surabaya-Singapore (QZ8501), o rută foarte frecventată.
„Compania nu a respectat permisul de zbor acordat, intervalul orar dat, și este o problemă”, a explicat directorul general pentru transport aerian, Djoko Murjatmodjo, adăugând că în consecință, permisul AirAsia pentru a urma acest culoar va fi fost suspendat până la încheierea anchetei privind catastrofa aeriană.
Un purtător de cuvânt al Ministerului indonezian al Transporturilor, J.A. Barata, a precizat că AirAsia nu avea autorizația de a folosi culoarul Surabaya-Singapore duminică, și că nu a cerut schimbarea planului de zbor.
Nu s-a precizat cum anume a putut efectua zborul compania, fără să dispună de această autorizație.
Operațiuni împiedicate de curenții puternici
Avionul Airbus A320-200 era exploatat de AirAsia Indonesia, o filială a companiei malaysiene AirAsia, ridicând astfel la trei numărul catastrofelor pentru compania malaysiană în 2014, după tragediile celor două aeronave ale Malaysia Airlines (zborurile MH370 și MH17).
Echipele de căutare a epavei avionului AirAsia s-au apropiat vineri de locul unde se afla epava avionului, căutările concentrându-se pe o zonă de 1.575 de mile marine pătrate – o zecime din suprafața prospectată cu o zi înainte – cu participarea a 29 de vapoare și 17 avioane.
Condițiile meteorologice nefavorabile au împiedicat în ultimele zile căutarea cadavrelor victimelor și a fuselajului avionului.
Treizeci de cadavre au fost recuperate până în prezent, în timp ce căutările continuau sâmbătă pentru găsirea altor victimelor și altor părți ale aparatului, în special cutiile negre.
Rusia a trimis zeci de scafandri pentru a participa la operațiuni, precum și două avioane, între care unul amfibie, a precizat Soelistyo.
„În momentul în care vă vorbesc, coborâm un ROV (vehicul submarin controlat de la distanță) pentru a avea o imagine reală a obiectelor de pe fundul mării. Toate se află la o adâncim de 30 de metri”, a declarat el, remarcând că operațiunile sunt complicate de curenții puternici.
Familiile victimelor se pregăteau de noi înhumări la Surabaya, orașul de unde decolase avionul. Un centru de criză a fost instalat pentru a se indetifica victimele.