„De ce informații dispuneau serviciile secrete cu privire la securitatea din estul Ucrainei și în ce măsură au împărtășit ele aceste informații cu partenerii competenți în securitatea aeriană?”, se întreabă Comisia pentru controlul serviciilor secrete olandeze (CTIVD) într-un comunicat.
Avionul Malaysia Airlines pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur s-a prăbușit la 17 iulie în estul Ucraieni, o regiune devastată de un conflict armat. Toate cele 298 de persoane care se aflau la bord, dintre care două treimi erau olandezi, au murit.
Aeronava, un Boeing de tip 777, probabil că a fost doborâtă cu o rachetă în timp ce survola o zonă aflată sub controlul separatiștilor proruși.
Ancheta CTIVD se înscrie în contextul mai larg al anchetei efectuate de către Biroul olandez de Anchetă pentru Securitate (OVV) asupra cauzelor catastrofei, inclusiv asupra deciziei de a permite avioanelor de linie să survoleze estul Ucrainei.
Alte trei avioane de linie – două Boeinguri 777 și un Airbus 330 – se aflau în apropiere de Boeingul malaysian în momentul în care acesta din urmă a fost doborât de la o altitudine de aproximativ 10.000 de metri.
OVV a cerut CTIVD să ancheteze „asupra rolului serviciilor secrete în luarea deciziei cu privire la securitatea liniilor aeriene”.
Ucraina și Statele Unite afirmă că avionul a fost doborât cu o rachetă de tip sol-aer furnizată separatiștilor proruși de către Moscova. Rusia a dezmințit și a arătat cu degetul forțele ucrainene.
Olanda a fost însărcinată atât cu procesul de identificare a victimelor și ancheta asupra cauzelor dramei, cât și cu ancheta penală care urmează să stabilească vinovații de producerea catastrofei.