Directorii din „Big Pharma” au recunoscut fenomenul în cadrul unor discuții cu jurnaliștii de la Reuters, desfășurate la conferința J.P. Morgan Healthcare din San Francisco. Producătorii de medicamente s-au bazat întotdeauna pe capacitatea lor de a cere oricât doresc pentru medicamentele vândute în Statele Unite ale Americii, care dețin cel mai scump sistem medical din lume, scrie Reuters.
Jucătorii din industrie au apărat prețurile exercitate în SUA, spunând că trebuie să recupereze investițiile de miliarde de dolari făcute în cercetarea unor noi medicamente. „Va exista cu siguranță o creștere a competitivității prețurilor… dacă un produs este considerat o marfă”, a declarat Derica Rice, directorul financiar al companiei Eli Lilly & Co. „Scopul nostru este să ne diferențiem”.
Pascal Soriot, directorul AstraZenec Plc, i-a avertizat pe investitori că presiunea exercitată de asiguratori s-a extins de la medicamentele folosite la tratarea unor boli obișnuite până la zonele specializate, precum cancerul, unde producătorii au putut cere cele mai mari prețuri.
„Cumpărătorii vor încerca să obțină concesii în privința prețurilor, deoarece acei agenți sunt foarte scumpi”, a spus Soriot.
Mulți analiști spun că valul a fost declanșat de o campanie a asiguratorilor împotriva tratamentului Sovaldi pentru hepatita C de 84.000 de dolari, dezvoltat de Gilead Sciences Inc. Medicamentul a reprezentat primul remediu efectiv pentru hepatita C și a generat rapid vânzări de miliarde de dolari, în primele luni ale anului 2014. Costul Sovaldi este dictat de un tratament pe 12 luni, care necesită 1.000 de dolari pentru fiecare pastilă. În comparație, tratamentul costă circa 57.000 de dolari în Marea Britanie.
După ce autoritățile americane au aprobat prezența pe piață a rivalului Sovaldi, un tratament dezvoltat de AbbVie Inc, luna trecută, cel mai mare manager de beneficii medicale din SUA, Express Scripts Co, a scăzut rambursarea pentru medicamentul celor de la Gilead. Express Scripts a precizat că a primit un discount substanțial de la AbbVie.
Pe de altă parte, Amgen Inc și Regeneron Pharmaceuticals Inc sunt două companii care se întrec pentru a lansa pe piață noi tratamente pentru colesterol, care vizează o proteină denumită PCSK9.
„Nu ne îngrijorăm. Este o realitate cu care trebuie să ne confruntăm”, a declarat șeful Regeneron, Len Schleifer, referindu-se la obiectivele celor de la Express Scripts. „Cred că pe piață vor fi vehiculate prețurile corecte și aceasta va beneficia de o competiție sănătoasă”.