Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) consideră că există o formă de discriminare între utilizatorii de cartele preplătite și cei care au abonament de telefonie mobilă, întrucât, la nevoie, autoritățile nu îi pot trage la răspundere pe cei din prima categorie.
Punctul de vedere al CNCD a fost transmis, la cerere, Asociației pentru Implementarea Democrației.
Pentru elaborarea unui punct de vedere, CNCD a cerut la rândul său poziția Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal și operatorilor de telefonie mobilă.
Colegiul director al consiliului a constatat că, indiferent de modalitatea de achiziționare a serviciilor de telefonie mobilă/date/interne, toți consumatorii au obligația să folosească aceste servicii cu bună credință și în scopuri legale, însă obligația de a oferi datele de identificare operatorilor o au numai posesorii de abonamente, nu și beneficiarii cartelelor.
„Autoritățile statului nu dispun de instrumentele necesare identificării și tragerii la răspundere legală a acelor deținători de cartele pre-pay care utilizează serviciile de telefonie/date/internet cu rea credință, în scopul săvârșirii de infracțiuni grave. Situația existentă între cele două categorii constituie o formă de discriminare”, potrivit punctului de vedere al CNCD.
Grupul Interministerial Strategic pentru prevenirea și combaterea macrocriminalității a stabilit recent ca legea „Big Brother” și cea privind cartelele preplătite să fie repuse pe agenda Guvernului, a Parlamentului și a societății civile, directorul SRI susținând că aceste mijloace sunt necesare întrucât există nevoia identificării tuturor factorilor de risc, în contextul noilor amenințări teroriste.
Legea 82/2012, cunoscută drept legea „Big Brother”, prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă și mobilă și de internet să rețină, timp de șase luni, anumite date ale abonaților, care să fie trimise, la cerere, autorităților din domeniul siguranței naționale pentru acțiunile de prevenire, cercetare, descoperire și urmărire a infracțiunilor grave. Curtea Constituțională a decis, în 8 iulie 2014, că Legea „Big Brother” este neconstituțională.
Legea cartelelor pre-pay (pentru modificarea si completarea OUG nr.111/2011 privind comunicatiile electronice) prevedea ca persoanele care dețin o cartelă telefonică și cele care urmează să își cumpere trebuie să furnizeze operatorului de telefonie datele de identitate, din 2015. Totodată, legea obliga persoanele care doresc să se conecteze la rețelele de internet publice să se legitimeze.
În 16 septembrie 2014, legea a fost declarată neconstituțională în ansamblu de către CC, care a stabilit că dispozițiile legii nu au un caracter precis și previzibil. Curtea a constatat că modalitatea prin care sunt obținute și stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice pentru care plata se face în avans (cartele pre-pay), respectiv a utilizatorilor conectați la puncte de acces la internet (wi-fi) nu reglementează garanții suficiente care să permită asigurarea unei protecții eficiente a datelor cu caracter personal față de riscurile de abuz, precum și față de orice accesare și utilizare ilicită a acestor date.