Prima pagină » Economic » Când va fi gata linia de metrou Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă

Când va fi gata linia de metrou Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă

Când va fi gata linia de metrou Gara de Nord - Aeroportul Henri Coandă
Metrorex, cu un buget de investiții de aproape 2 miliarde lei în acest an, va aloca suma de 38,5 milioane lei pentru proiectul magistralei 6 care va lega Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă, și precizează că termenul de punere în funcțiune al liniei este anul 2020, cerință impusă de UEFA.

La București se vor desfășura în 2020 patru meciuri în cadrul turneului final al Campionatului European de fotbal.

Compania care administrează metroul bucureștean a avut alocată anul trecut suma de 1,14 miliarde lei pentru activitatea de investiții, nivelul stabilit în 2015 fiind de 1,74 miliarde lei, potrivit datelor Metrorex remise MEDIAFAX.

Cuantumul investițiilor stabilite pentru acest an va fi suplimentat cu suma 188,5 milioane lei, bani obținuți din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Transporturilor. După aprobarea actului normativ, bugetul de investiții pentru anul 2015 al Metrorex va ajunge la 1,93 miliarde lei.

România primește certificate de emisii de gaze cu efect de seră întrucât este semnatară a Protocolului de Kyoto, al cărui scop este reducerea poluării.

Companiile care primesc certificatele le pot vinde altor producători de energie care poluează mai mult decât au estimat. Banii obținuți din vânzarea certificatelor trebuie investiți exclusiv în tehnologii mai puțin poluante.

Din cei 188,5 milioane lei, suma de 150 milioane lei va fi utilizată pentru lucrări pe tronsoanele Nicolae Grigorescu II – Anghel Saligny, respectiv secțiunea Parc Bazilescu – Lac Străulești.

„În cadrul proiectului, sunt preconizate următoarele lucrări: lucrări structură și instalații la depoul Lac Străulești și Park & Ride; lucrări instalații de automatizare trafic (siguranța circulației, informare dinamică a călătorilor, sonorizare); lucrări instalații televiziune cu circuit închis, radiocomunicații, instalații pentru detectarea incendiilor și antiefracție”, arată Metrorex.

Pentru magistrala 6, unde va fi direcționată diferența de 38,5 milioane lei, Metrorex vizează servicii de proiectare, consultanță și asistență tehnică în vederea începerii procedurilor de achiziție a lucrărilor de execuție structură stații și tunele.

„Finalizarea proiectului «Magistrala 6 – Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă București» până în anul 2020 este o condiție impusă de UEFA determinată de faptul că România va fi gazdă pentru desfășurarea Campionatului European de Fotbal”, se arată în proiectul de OUG inițiat de Transporturi.

Capitala va găzdui, pe Arena Națională, patru meciuri, trei din faza grupelor și unul din optimile de finală, în cadrul turneului final al Campionatului European de fotbal din 2020, alături de alte 12 orașe.

În decembrie 2012, UEFA a decis să organizeze, sub sloganul „EURO pentru Europa”, un turneu final de-a lungul întregului continent, pentru a marca 60 de ani de la prima ediție a Campionatului European.

Premierul Victor Ponta afirma în octombrie 2013 că linia de metrou care leagă Aeroportul Henri Coandă de București este, din păcate, ineficientă din punct de vedere economic, deoarece traficul de pasageri ar fi mic, iar veniturile din bilete nu ar acoperi nici măcar costul de întreținere, nu numai investiția.

Șeful Executivului a făcut această afirmație în timp ce aștepta ca scutul de forare să străpungă peretele stației de metrou Orizont, pe șantierul de construcție al liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, în contextul în care anunțase că pentru linia de metrou spre Aeroportul Henri Coandă-Otopeni au fost alocați bani doar pentru studii de fezabilitate.

Cu două luni înainte, premierul anunța că proiectul magistralei 6, pe tronsonul Gara de Nord-Aeroportul Henri Coandă, început în 1999, va fi finalizat doar după ce autoritățile vor încheia lucrările la tronsonul Drumul Taberei-Universitate și linia spre Lacul Străulești.

La acel moment, Ramona Mănescu, fost ministru al Transporturilor, s-a întâlnit cu ambasadorul Japoniei la București, subiectul central al discuției fiind proiectul magistralei 6 care, începând din 2010, beneficiază de un sprijin important din partea guvernului Japoniei, printr-un împrumut de 41,8 miliarde yeni (aproximativ 300 milioane de euro) acordat României.

Administratorul rețelei de metrou a lansat în mai 2012 anunțul de intenție pentru licitația privind construcția magistralei 6, potrivit căruia linia ar fi urmat să fie pusă în funcțiune în 2017-2018, iar valoarea estimativă a contractului era de 1,05 miliarde euro, fără TVA.

Metrorex a încheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franța) pentru consultanță la legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.

Cel mai important proiect de investiții derulat în prezent de Metrorex este construcția magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul Drumul Taberei – Eroilor al acestei magistrale urmează să fie finalizat în al doilea semestru din 2016, iar întregul proiect are ca termen de finalizare 2020, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și bani de la buget.

Lungimea rețelei de metrou este de aproape 70 de kilometri, distribuiți pe patru linii magistrale și 51 de stații. Metrorex are aproximativ 4.200 de angajați.

Citește și