Prima pagină » Economic » Retaileri: Mega Image are un cvasimonopol minizonal în Capitală

Retaileri: Mega Image are un cvasimonopol minizonal în Capitală

Retaileri: Mega Image are un cvasimonopol minizonal în Capitală
Retaileri: Mega Image are un cvasimonopol minizonal în Capitală

„Având în vedere estimări interne, în baza suprafaței de vânzare, populației și consumului estimat în fiecare zonă relevantă, cota de piață dobândită de Mega Image, în urma fuziunii, în 4 zone locale, și anume: Amzei, Ceasornicului, Obor și Lacul Tei, ajunge la peste 40%, ceea ce ar indica o posibilă poziție dominantă. În acest moment sunt zone în care exercită un cvasi-monopol minizonal prin comerțul de proximitate practicat. Concentrarea va crește și mai mult densitatea magazinelor din lanțul Mega Image, cota lor de piață în zona de atracție comercială și impactul asupra concurenței”, susțin retailerii cărora Consiliul Concurenței le-a solicitat punctul de vedere cu privire la tranzacția dintre Mega Image și Angst.

Consiliul Concurenței a primit observații din partea Auchan (inclusiv Real Hypermarket), Carrefour (inclusiv Artima), Profi, Billa, Lidl Discount, Cora, Penny Market și Cristim cu privire la posibilele efecte ale operațiunii de concentrare economică.

Aceștia mai arată că, prin creșterea numărului de magazine dintr-o zonă de proximitate sub un singur brand, și anume Mega Image, concurența și posibilitatea consumatorilor de a alege în zona respectivă se reduce semnificativ din perspectiva sortimentelor de produse, prețurilor și promoțiilor și, în general din perspectiva serviciilor diferențiate pentru clienți.

„Ar trebui reevaluată definirea pieței relevante, în special în București și Ilfov, în sensul diferențierii între diversele tipuri de comerț (modern vs. tradițional) și între diversele forme de prezentare ale comerțului modern (supermarket, hypermarket, discounter). Poziția obținută de Mega Image ar produce distorsionări ale mediului concurențial, atât pe piața totală a FMCG, cât, mai ales, pe piața supermarketurilor”, susțin retailerii.

În august anul trecut, grupul belgian Mega Image a anunțat că a ajuns la un acord pentru a prelua 20 din cele 22 de magazine operate de Angst, după ce această companie s-a retas dintr-o colaborare cu Carrefour. Tranzacția a presupus preluarea spațiilor comerciale (incluzând echipamente, stocuri, salariați, clientelă, vadul comercial).

Ulterior, în noiembrie, Consiliul Concurenței a aprobat preluarea a doar 19 magazine Angst de către Mega Image. Consiliul Concurenței a constatat că preluarea celor 20 de magazine poate conduce la consolidarea poziției puternice a Mega Image din zonele centrale ale Bucureștiului. Astfel, zonele pentru care instituția și-a exprimat îngrijorările de ordin concurențial, respectiv reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, sunt Amzei, Academiei și Perla.

„Referitor la cele 3 piețe relevante Amzei, Academiei și Perla, părțile implicate au convenit să renunțe la achiziționarea magazinului Angst Perla și, respectiv, să își asume angajamente structurale, constând în cesionarea activității comerciale aferente magazinului Angst Amzei sau activității comerciale aferente unui alt magazin din interiorul pieței geografice relevante aferentă magazinului Angst Amzei, aparținând unuia sau mai multora din magazinele Mega Image, precum și cesionarea activității comerciale aferente Magazinului Angst Academiei sau activității comerciale aferente unui alt magazin din interiorul pieței geografice relevante aferentă magazinului Angst Academiei, aparținând unuia sau mai multora din magazinele Mega Image”, se arată în decizia Consiliului Concurenței de aprobare a tranzacției.

Până în decembrie, Mega Image a redeschis, sub propriile branduri, 18 magazine Angst, al 19-lea fiind integrat ca o extensie în supermarketul Mega Image Lacul Tei.

Mega Image estima venituri anuale de 21 milioane de euro pentru cele 20 de magazine, care au fiecare suprafețe totale între 90 și 750 metri pătrați.

Fondat în 1995, Mega Image este cel mai mare lanț de supermarketuri din România cu o rețea care cuprinde în prezent 411 magazine (dintre care circa 300 în București), sub mărcile Mega Image (200), Shop&Go (209), AB COOL FOOD (1), Mega Drive (1).

Grupul Angst a fost înființat în 1990, fiind o investiție româno-elvețiană. Firma este controlată de Sorin Minea, care deține 60% din acțiuni, restul de 40% fiind împărțit în mod egal între Liudmila Minea și Bernadette Martha Maria Wyrsch-Angst. Angst deține trei fabrici, la Buftea (carne proaspătă și preparate fierte, afumate), Salsi Sinaia (produse crud uscate) și Videle (procesare a laptelui).

Citește și