Bundestag a adoptat legea vineri, cu 433 de voturi pentru, 128 împotrivă și șase abțineri. Deși Camera superioară, Bundesrat, va revizui legea la începutul lui mai, aceasta nu are competența de a opri implementarea sa, ceea ce înseamnă că taxa, care a provocat o dezbatere aprinsă în Germania, va fi introdusă cel mai probabil începând din 2016.
Toți șoferii care folosesc autostrăzile (Autobahnen) din Germania vor trebui să plătească o taxă, inclusiv cei străini, dar șoferii înregistrați în Germania – care vor plăti automat taxa atât pentru autostrăzi, cât și pentru drumurile importante – vor primi banii înapoi indirect, beneficiind de o reducere la taxa pentru vehiculele motorizate.
Din acest motiv, taxa va fi dezbătută de Curtea Europeană de Justiție, care va stabili dacă aceasta contravine sau nu normelor europene privind discriminarea.
Taxa este o promisiune de campanie a Uniunii Creștin Sociale (CSU), aripa bavareză a Uniunii Creștin Democrate (CDU) a cancelarului Angela Merkel. La insistența CSU, aceasta a fost trecută în acordul de coaliție cu social-democrații semnat la sfârșitul lui 2013, relatează portalul TheLocal.de.
Într-un interviu acordat Phoenix, ministrul Transporturilor Alexander Dobrindt a descris legea ca fiind „importantă, urgentă și necesară” pentru a se strânge fonduri care să fie reinvestite în infrastructura de transport. El a adăugat că în pofida controversei, „majoritatea populației ne susține”.
„Timp de 12 luni au apărut aceleași argumente (împotriva taxei) și nu au fost aduse unele noi. Am obținut ceva în conformitate cu legislația UE”, a adăugat el.
Criticii au numit-o însă „taxa Pegida”, după numele mișcării de extremă dreapta care a apărut în Dresda anul trecut.
CSU există doar în Bavaria, iar adoptarea legii a deschis calea unor tensiuni mai vechi între „statul liber” și restul țării. Săptămânalul Die Zeit din Hamburg s-a plâns că țara este ținută ostatică de „populiștii bavarezi” și a avertizat asupra prejudiciilor cauzate de „încăpățânarea bavareză”.
Luni se vor face schimbări de ultim moment pentru ca legea să fie în acord cu legislația UE. Schimbarea care prevede ca legea să li se aplice și germanilor a fost făcută tot pentru ca aceasta să fie conformă cu legislația europeană. Dar aceasta înseamnă că toate plăcuțele de înmatriculare germane vor fi înregistrare – un mijloc necesar de a dovedi că germanii au condus pe drumurile pe care se aplică taxa. „Dezbaterea privind o taxă pentru străini a degenerat într-o dezbatere despre supravegherea germanilor”, s-a plâns Die Zeit.
Șoferii din afara Germaniei vor putea plăti taxa pentru un an, pe zece zile sau două luni. În plus, prețul acesteia va fi stabilit în conformitatea cu mărimea vehiculului și cantitatea de emisii poluante pe care le produce acesta. Nu toate vehiculele vor fi afectate de taxă, fiind scutite motocicletele, automobilele electrice, mașinile folosite de persoanele cu handicap și ambulanțele, potrivit Deutsche Welle.
Șoferii străini sunt scutiți de la plata taxei pentru drumurile importante, așa că aceasta nu îi va afecta pe cei care fac naveta pe distanțe scurte la graniță.
Guvernul speră ca această taxă să aducă venituri de 500 de milioane de euro anual, care să fie folosiți pentru construirea de drumuri.