Ambițiosul debut al rapperului și producătorului Jay-Z în industria serviciilor de streaming muzical, considerată o mare surpriză de specialiștii în domeniu, s-a produs luni seară, la un eveniment organizat la James A. Farley Post Office din Herald Square, New York.
Tidal și WiMP, cele două servicii muzicale deținute de compania suedeză Aspiro, pe care Jay-Z a achiziționat-o în luna ianuarie cu 56 milioane de dolari, va difuza în streaming single-urile și albumele unor artiști de seamă, începând chiar cu Jay-Z, și continuând cu soția sa, Beyonce, Rihanna, Kanye West, Jack White, Arcade Fire, Drake, Usher, Nicki Minaj, Coldplay, Alicia Keys, Calvin Harris, Daft Punkt, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole și Madonna.
Numele acestor cântăreți au fost anunțate înainte ca ei să urce pe scenă și să fie prezentați în calitate de coacționari ai companiei Tidal, care a devenit astfel primul serviciu muzical online deținut exclusiv de artiști, dorind să concureze astfel cu alte companii de profil precum Spotify și Pandora, acuzate adeseori că nu îi recompensează în mod echitabil pe muzicienii ale căror piese le difuzează.
Într-o dispută devenită de notorietate, cântăreața Taylor Swift și-a retras toate piesele de pe Spotify în 2014 din cauza neînțelegerilor pe care le-a avut cu administratorii acestui serviciu muzical în legătură cu termenii financiari ai contractului lor.
Noul serviciu a devenit funcțional la miezul nopții pe coasta de est americană. În acel moment, toți muzicienii care dețin acțiuni în serviciul Tidal și-au modificat fotografiile de profil de pe Twitter, colorându-le în turcoaz și publicând hashtag-ul #TIDALforall. Adițional, proprietarii noului serviciu muzical au anunțat și primul partener comercial al acestuia – compania de telefonie mobilă Sprint.
„Oamenii nu mai respectă muzica și devalorizează ceea ce înseamnă ea de fapt”, a declarat rapperul Jay-Z pentru revista Billboard. „Oamenii au impresia că muzica este gratuită, însă sunt dispuși să plătească 6 dolari pentru o sticlă cu apă plată. Poți totuși să bei apă, gratuit, de la robinet și este vorba de apă bună. Însă lor li se pare OK să plătească pentru ea. Cam asta e impresia actuală”, a adăugat el.
La rândul ei, cântăreața Alicia Keys a declarat: „Scopul nostru este unul simplu. Vrem să creăm un serviciu mai bun și să oferim o experiență mai bună atât pentru fani cât și pentru artiști. Credem cu adevărat că e în interesul fiecăruia – fani, artiști și industria muzicală în ansamblul ei – să conservăm valoarea muzicii și să ne asigurăm că vom avea o industrie sănătoasă și robustă în anii care vor veni”.
Tidal nu oferă o versiune gratuită a serviciului său. Versiunea sa audio standard (Tidal Premium) este disponibilă la tariful de 9,99 dolari pe lună, iar versiunea sa audio high-definition (Tidal HiFi) este disponibilă la tariful de 19,99 dolari pe lună. Ambele versiuni pot fi încercate în mod gratuit de internauți, timp de 30 de zile, după care aceștia trebuie să opteze pentru unul dintre cele două abonamente.
Tidal va concura în domeniul serviciilor de streaming muzical cu plată cu Spotify și cu viitorul serviciu al grupului Apple – care a cumpărat recent Beats Music -, ce va fi lansat în vara acestui an.
Potrivit revistei Variety, Spotify are deja 15 milioane de abonați pe plan mondial și este urmat în acest top de serviciul Deezer, clasat pe locul al doilea, cu 6 milioane de utilizatori unici.
Deocamdată, Tidal a ajuns în prima zi după lansare la 540.000 de abonați.
Tidal deține un catalog muzical de peste 25 milioane de piese, 75.000 de videoclipuri muzicale și numeroase articole și editoriale pe teme muzicale. Serviciul este disponibil pe dispozitivele mobile cu sisteme de operare iOS și Android, dar și pe browsere de internet și pe diverse playere muzicale instalate pe PC-uri clasice. Tidal, disponibil deja la lansare în 30 de țări, asigură o calitate a streaming-ului de patru ori mai mare decât aceea oferită de serviciile concurente, potrivit reprezentanților săi.