Prima pagină » IT&C » În ochii tuturor, Octavian avea jobul ideal. Totuși, a decis să își dea demisia de la Google și să meargă pe cont propriu. Acum, firma lui a primit o finanțare de 25 milioane de dolari

În ochii tuturor, Octavian avea jobul ideal. Totuși, a decis să își dea demisia de la Google și să meargă pe cont propriu. Acum, firma lui a primit o finanțare de 25 milioane de dolari

Începând din adolescență, mânat de pasiunea pentru construirea de lucruri, Octavian Costache a dezvoltat mai multe proiecte online, printre care doizece.ro, didactic.ro sau hartapoliticii.ro.

După cinci ani într-un job pe care mulți îl consideră de vis, Octavian, un tânăr român absolvent de Politehnică, a simțit că dorește să facă altceva: „Nu mă mai simțeam provocat – și mie îmi place să cresc, să construiesc, să fiu provocat și să trec prin experiențe noi”. Preț de un an și jumătate, a fost implicat în diferite proiecte. Pe urmă, a lansat, împreună cu David Tisch, Alan Tisch și Ara Katz, Spring, o aplicație de cumpărături foarte apreciată de analiști și utilizatori, care a primit recent o rundă de investiții în valoare de 25 milioane de dolari, de la nume mari precum Google Ventures, Sound Ventures (firmă de investiții co-fondată de actorul Ashton Kutcher) sau Groupe Arnault.

Alan, David, Ara și Octavian

Antreprenorul a explicat pentru gândul ce l-a determinat să plece de la Google și să încerce altceva. „După cinci ani la Google, am simțit că nu am ce să mai învăț acolo și m-am întors la a încerca să pornesc propria afacere – întotdeauna mi-a plăcut să construiesc lucruri – începând cu site-ul Divertis în 1998, apoi doizece.ro, didactic.ro, hartapoliticii.ro – îmi place să construiesc produse pe care oamenii le găsesc utile. Am plecat de la Google neștiind exact ce anume urmează, iar între Google și Spring am petrecut aproape un an și jumătate în care am lucrat la diverse idei, am cunoscut oameni, dar mai ales am învățat ce înseamnă să construiești un business”, ne-a declarat el.

Octavian spune că este norocos și recunoscător pentru faptul că este bun într-o profesie aflată la mare căutare. „Sunt într-o poziție foarte privilegiată și pentru care sunt imens recunoscător – ca inginer software în ziua de azi poți face alegeri foarte riscante pentru că în orice moment există o companie care te va vrea angajat. Este o poziție unică și recunosc că sunt norocos să fiu bun în domeniul ăsta – și asta îmi permite să accept riscuri pe care mulți alții din păcate nu și le pot asuma”, explică el.

Cum a apărut Spring

Costache l-a cunoscut pe David Tisch la New York. Românul a făcut parte din TechStars NYC, un accelerator de startup-uri al cărui fondator a fost David. Prin David, Octavian a făcut cunoștință cu fratele acestuia Alan, și apoi cu Ara Katz. Antreprenorul spune ce l-a determinat să meargă la New York: „Oportunitatea de a construi ceva real în New York, de a reuși să construiesc o companie în cel mai interesant oraș de pe pământ, alături de oameni care muncesc mult și sunt pasionați ca și mine, este o oportunitate pe care nu puteam să o las să treacă pe lângă mine”.

Peter Barta, director executiv al Fundatiei Post-Privatizare (FPP), organizație care încurajează antreprenoriatul în Romania, a spus la un moment dat că „deschiderea unei afaceri trebuie asociată cu o durere care există pe piață, iar serviciile oferite să fie calmantele”. În cazul Spring, acea durere a fost modul dificil în care oamenii fac cumpărături de pe telefonul mobil. „Pe măsură ce telefoanele mobile devin din ce în ce mai folosite, să cumperi ceva folosind numai telefonul este foarte dificil. Fie trebuie să descarci mai multe aplicații sau încerci să cumperi prin mobile web care este încet și complicat. Noi vrem să putem cumpăra produse făcute de brand-urile noastre favorite într-un singur loc, cu o experiență care este la fel de plăcută ca a te duce la shopping în viața reală”, a declarat, într-un interviu acordat gândul, Octavian Costache.

Spus foarte simplu, Spring este o aplicație-mall pentru Android și iOS care încearcă să le aducă utilizatorilor întreaga lume a modei – produse scumpe și ieftine – direct pe telefonul mobil.

Spre deosebire de altele, experiența de shopping în Spring este foarte asemănătoare cu aceea din viața reală, cu brand-uri de lux, produse de beauty, fast fashion sau designeri noi. Multe mărci au produse create exclusiv pentru Spring, ediții limitate, colaborări, piese unicat din colecțiile lor. Potrivit lui Octavian, „sunt multe produse pe care nu le poți găsi nicăieri altundeva”.

Lipsa coșului de cumpărături, o caracteristică de bază a aplicației

Una din caracteristicile revoluționare ale aplicației Spring este lipsa tradiționalului coș de cumpărături, o unealtă a cărei eficiență este discutabilă. Aproape trei sferturi (72%) dintre cei care adaugă produse în coș într-un magazin online abandonează acel coș fără a face o achiziție, declara Cosmin Costea, E-business consultant SAP, la conferința Gândul e-Commerce. Mai mult, 97% dintre cei care vizitează site-ul unui retailer nu fac achiziții, potrivit lui Costea. „Dacă i-ai putea aduce  înapoi pe site, șansele tale de a le vine ceva cresc de aproape 10 ori. Iar dacă îi duci înapoi la coșul de cumpărături abandonat, șansele de a le vinde ceva cresc de până la 70 de ori”, a adăugat el. Astfel, multe companii caută o alternativă la acesta.

Pentru echipa Spring, înlocuirea coșului de cumpărături a fost un proces care a durat mai mult de un an. „Când am vorbit cu consumatorii pentru care rezolvăm această problemă am descoperit că de cele mai multe ori coșul de cumpărături este folosit pentru a compara produse și a le salva pentru mai târziu, nu pentru a le cumpăra împreună. De aceea am decis să îl eliminăm, și să rezolvăm separat problemele pe care utilizatorii le rezolvau prin a adăuga ceva în coș”, explică co-fondatorul Spring.

Spring este un fel de „Instagram” din care se pot face cumpărături. Utilizatorii au înregistrat cardul în aplicație, iar pe profilul unei mărci urmărite de cineva apar produsele acesteia. Clienții pot da „Like” la un produs sau îl pot cumpăra prin simpla apăsare a unui buton de „Buy”. De acolo, de livrare și serviciile post-vânzare se ocupă fiecare brand în parte prezent în aplicație.

Participarea pentru mărci în Spring este gratuită, iar compania câștigă bani dintr-o sumă mică pe care o reține din fiecare tranzacție. „Modelul este ales în așa fel încât să creeze cea mai bună experiență pentru consumatori – de exemplu dacă un produs are livrarea gratuită, sau este exclusiv, fee-ul nostru este mai mic. Partea noastră este suficient de mică încât să le permită brand-urilor să opereze acest canal de vânzări ca și un canal de vâzări direct-to-consumer”, a declarat Costache.

Aplicația Spring a fost lansată în 2014 cu 150 de brand-uri și 2.000 de produse, iar astăzi include peste 700 de brand-uri și peste 20.000 de produse. Firma co-fondată de Costache are 45 de angajați. 

Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de ... vezi toate articolele