Armenia a primit acest prestigios trofeu pentru pavilionul său, care are ca temă oamenii din diaspora, fiecare artist participant prezentând specificul local și moștenirea sa culturală. Pavilionul Armeniei, care a fost organizat sub titlul „Armenity/ Haiyutioun. Contemporary artists from the Armenian Diaspora”, pe insula San Lazzaro degli Armeni, a luat astfel forma unui palimpsest. În anul în care se comemorează un secol de la genocidul armean, pavilionul marchează capacitatea de recuperare prin confluențe și schimburi transculturale.
Ceremonia de premiere a avut loc sâmbătă, la Ca’ Giustinian din Veneția. Consiliul de conducere al bienalei, prezidat de Paolo Baratta, a acordat și un Leu de Aur pentru întreaga carieră, sculptorului El Anatsui, din Ghana, precum și un Leu de Aur special pentru servicii aduse artei, curatoarei americane Susanne Ghez.
De asemenea, Leul de Aur pentru cel mai bun artist i-a revenit lui Adrian Piper (SUA, „The Probable Trust Registry: The Rules of the Game #1-3”), în timp ce Leul de Argint pentru cel mai promițător artist i-a fost acordat lui Im Heung-Soon (Coreea de Sud, „Factory Complex”).
Juriul a mai oferit trei mențiuni speciale, artiștilor Harun Farocki (Germania), Massinissa Selmani (Algeria) și colectivului Abounaddara (Siria), precum și o distincție specială, acordată SUA, pentru modul în care a fost prezentată Joan Jonas, celebră artistă a cărei operă a avut o influență globală („Joan Jonas: They Come to Us Without a Word”).
Juriul celei de-a 56-a ediții a Bienalei de la Veneția – eveniment care are ca motto „All The World’s Futures” și la care participă 89 de țări, inclusiv România – a fost format din Naomi Beckwith (curator la Museum of Contemporary Art din Chicago, SUA), Sabine Breitwieser (director al Museum der Moderne Salzburg, Austria), Mario Codognato (Italia, curator al Belvedere Museum din Viena), Ranjit Hoskote (curator independent, India) și Yongwoo Lee (istoric, critic și curator, Coreea de Sud).
România este reprezentată anul acesta la Bienala de la Veneția de două proiecte. Astfel, în spațiul expozițional din Pavilionul României din Giardini di Castello este prezentat proiectul „Adrian Ghenie – Darwin’s Room”, realizat de Adrian Ghenie. De asemenea, pentru spațiul expozițional din Noua Galerie a Institutul Român pentru Cultură și Cercetare Umanistică (IRCCU) din Veneția a fost ales proiectul „Inventând adevărul. Despre ficțiune și realitate/ Inventing the truth.On Fiction and Reality”, de Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Ștefan Sava și Larisa Sitar.
Bienala de la Veneția este un eveniment de primă importanță în viața artistică internațională, încorporând expoziții și dezbateri din artă, film, muzică, teatru și arhitectură. La început înglobată în Expoziția Internațională de Artă, Expoziția Internațională de Arhitectură a început să se emancipeze în anul 1980. De atunci, ea a crescut ca importanță, complexitate și amploare și a căpătat sensul unui moment unic de reflecție asupra profesiunii, devenind un important eveniment mediatic, cu mare audiență.
Bienala numără din ce în ce mai mulți vizitatori, interesul ei depășind limitele strict profesionale: în 2012, a atras aproximativ 178.000 de vizitatori. De-a lungul întregii perioade, bienala și-a căutat o expresie proprie, sub semnul notorietății și înclinațiilor specifice directorului fiecărei ediții, parcurgând teme și proiecte curatoriale foarte diverse.