Modernizarea Gării Arad a început în aprilie 2012 și face parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată cuprinsă între frontiera cu Ungaria (Curtici) și Simeria, tronson care face parte din coridorul feroviar pan-european.
Valoarea lucrărilor doar pe tronsonul Frontieră (Curtici) – Arad – Kilometrul 614, în lungime de 41 de kilometri (din care face parte și Gara Arad), este de 1,38 de miliarde de lei, iar termenul de finalizare era iunie 2014.
Din suma totală, investiția pentru Gara Arad depășește 334 de milioane de lei.
Segmentul feroviar cuprins între Kilometrul 614 (aflat între stațiile Glogovăț și Ghioroc) și Simeria este în curs de licitare, conform reprezentanților CFR Infrastructură, contactați de corespondentul MEDIAFAX.
Din valoarea de 1,38 miliarde de lei a lucrărilor derulate în prezent în județul Arad, aproape 702 milioane de lei reprezintă fonduri europene nerambursabile, iar diferența este acoperită de bugetul de stat.
Proiectul cuprinde modernizarea unor stații, între care Gara Arad, care ar urma să devină una dintre cele mai moderne din Europa de Est, conform autorităților. O pasarelă supraterană pentru călători a fost construită și face legătura între peroane și clădirea istorică a gării. Astfel, vor fi închise pasajele subterane, imediat ce lucrările vor fi finalizate.
Pasarela va avea lifturi, scări rulante, dar și magazine sau alte tipuri de facilități pentru călători.
Tot în gară a fost construită o clădire pentru mentenanță, care va cuprinde ateliere tehnologice, laboratoare, birouri, arhive și magazii.
De asemenea, au fost refăcute peroanele și modernizat un centru de management al traficului feroviar.
La un an de la termenul limită pentru finalizarea investițiilor, gara arădeană este încă în șantier, iar reprezentanții CFR Infrastructură au răspuns, la solicitarea corespondentului MEDIAFAX, că nu se poate preciza termenul de finalizare a lucrărilor.
Conform sursei citate, până în prezent s-au executat lucrări în proporție de 98%, care cuprind reabilitarea infrastructurii, a podețelor, peroanelor, pasarelelor și a clădirii gării.
„În momentul acesta ne aflăm în etapa de pregătire a testelor pentru sistemul de semnalizare, respectiv sistemul ERTMS nivel 2, standardul european care se implementează în premieră în România. Odată cu implementarea și funcționarea sistemului, vor deveni funcționale atât Stația CF Arad, precum și Centrul de Management al Traficului. Conform graficului actual, operațiunile de testare vor începe în semenstrul II, urmând ca până la sfârșitul anului sistemul ERTMS 2 să fie operațional”, se arată în răspunsul transmis de CFR Infrastructură.
Referitor la cauzele acestor întârzieri, sursa citată arată că „nivelul ridicat al pânzei de apă freatică” a cauzat probleme pe șantier, dar menționează și „complexitatea” lucrărilor necesare implementări sistemului de semnalizare ERTMS nivel 2.
„În prezent nu putem estima întârzierile înregistrate pentru întregul proiect Frontieră – Curtici- Simeria, deoarece anumite tronsoane se află deocamdată în etapa de licitație”, mai precizează CFR Infrastructură.
Lucrările sunt realizate de către asocierea de firme Alstom Transport S.A – Swietelsky Bau Gesell Sachaft m.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading”98 S.R.L – Dafora S.A., însă reprezentanții CFR Infrastructură afirmă că „penalitățile se pot calcula după emiterea certificatului de recepție a lucrărilor”.
Clădirea Gării Arad a fost construită în 1910, după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay. Este a treia clădire, pentru că primul tren a circulat în oraș în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokoshaza-Curtici-Arad.