Anunțul a fost făcut de șeful companiei, Christoph Mueller, la prima sa apariție publică în funcția pe care o deține din luna mai. El a prezentat și un plan de restructurare al operatorului aerian, controlat de stat, care va lăsa fără locuri de muncă 6.000 de persoane.
„Suntem din punct de vedere tehnic în faliment”, a declarat Mueller în cadrul unei conferințe de presă. „Declinul performanței a început cu mult timp înainte de evenimentele tragice din 2014”, recunoște el.
Mueller este văzut de proprietarul Malaysia Airlines, fondul de stat malaysian Khazanah, ca un posibil salvator al companiei aeriene care a pierdut miliarde de dolari în ultimii ani. El a condus și programele de restructurare ale irlandezilor de la Aer Lingus, belgienilor de la Sabena și nemților de la Lufthansa. Mueller a devenit faimos pentru reducerile masive de personal pe care le face în astfel de situații, motiv pentru care a primit porecla „Terminatorul”. Evident, și în cazul Malaysia Airlines se întâmplă același lucru, existând job-uri în momentul de față doar pentru 14.000 dintre cei 20.000 de angajați, scrie BBC.
Șeful Malaysia Airlines a anunțat, totodată, începerea unui proces de rebranding al companiei începând din 1 septembrie. El nu a explicat însă dacă va fi vorba despre schimbarea numelui operatorului aerian, a logo-ului sau dacă vor fi luate în calcul și alte modificări.
Este însă posibil ca operatorul aerian să reducă frecvența unor zboruri pe anumite rute sau să reducă dimensiunea aeronavelor folosite. Sunt luate în calcul și parteneriate cu alte companii înainte de abandonarea unor zboruri, pe parcursul săptămânilor viitoare urmând să aibă loc discuții cu potențiali parteneri. Momentan, niciun zbor nu a fost anulat.
Reprezentanții companiei spun că prioritatea lor în momentul de față este aceea de a „opri sângerarea” firmei în 2015. Ei se așteaptă să reușească să stabilizeze situația anul viitor, iar din 2017 și înregistreze creșteri.
Dubla tragedie din 2014, picătura care a umplut paharul pentru Malaysia Airlines
În martie anul trecut, zborul Malaysia Airlines MH370 a dispărut cu 239 de persoane al bord. El nu a fost găsit nici până în ziua de astăzi. Patru luni mai târziu, zborul MH17 a fost doborât de o rachetă sol-aer în timp ce se afla în spațiul aerian ucrainean. Au murit atunci 298 de persoane, pasageri și membri ai echipajului.
Sursă: YouTube
Căutările pentru găsirea epavei zborului MH370 au fost sistate în luna martie a acestui an. Operațiunile, care s-au concentrat pe o suprafață de 60.000 de kilometri pătrați de ocean, la aproximativ 1.600 de kilometri vest de orașul australian Perth, nu au oferit nici un rezultat.
Sursă: YouTube
Chiar dacă Malaysia Airlines nu poate fi considerată vinovată pentru cea de-a doua tragedie aeriană, având în vedere că nu a fost vorba despre o defecțiune la nivelul aeronavei, clienții s-au orientat către rivalii săi de pe piață și au renunțe la zborurile sale.
Cele două dezastre s-au dovedit a fi picătura care a umplut paharul pentru afacerea care se chinuia deja să se mențină la suprafață și care a raportat pierderi în ultimii ani ca rezultat al competiției regionale puternice.
Un deznodământ predestinat
Americanii de la Capital Airlines și cei de la Pan Am s-au confruntat cu situații similare cu cea de la Malaysia Airlines. În mai 1959, două avioane Capital Airlines au fost implicate în aceeași zi în accidente, potrivit Forbes.
Primul dintre acestea a alunecat pe o pistă udă și a ucis două persoane, iar cel de-al doilea s-a prăbușit din cauza turbulențelor. Au murit 31 de persoane.
În total, în doar doi ani și jumătate(din aprilie 1958 până în ianuarie 1960), cinci avioane Capital Airlines s-au prăbușit. Compania avea deja probleme financiare, iar soluția găsită pentru salvarea sa a fost fuziunea cu United, o companie de succes. Aceasta a avut loc în anul 1961.
Pan Am, fostă linie aeriană internațională principală a Statelor Unite, s-a confruntat cu un caz similar cu cel al zborului MH 17 al Malaysia Airlines. Zborul 103 a fost doborât după ce un terorist a detonat o bombă.
Asemenea malaysienilor, cei de la Pan Am se confruntau deja cu probleme financiare. Ei au rezistat cu greu câțiva ani după incident, dar au dat faliment.