După ce UE a dat banii României, Guvernul are o PROBLEMĂ DE FAZARE. Cum ar putea pierde țara noastră 700 de milioane de euro

După ce UE a dat banii României, Guvernul are o PROBLEMĂ DE FAZARE. Cum ar putea pierde țara noastră 700 de milioane de euro
Publicat: 20/06/2015, 09:18
Actualizat: 05/07/2016, 20:20
Construcția centurii orașului Târgu-Jiu – colegiu unde a fost ales deputat Victor Ponta -, reabilitarea podului rutier de la Oituz, modernizarea centurii București, modernizarea DN73 Pitești – Câmpulung – Brașov, construcția centurii Caracal și reabilitarea DN 66 Rovinari – Petroșani sunt doar câteva dintre proiectele de drumuri naționale pentru care CNADNR execută sau urmează să execute lucrări de reabilitare sau de construcție cu fonduri europene.
Lucrările la podul peste Dunăre de la Giurgiu au un stadiu de 0%, centura București, segmentele cuprinse între A1-DN7 și A2-DN2 au un stadiu de execuție de 7%, DN73 Pitești – Câmpulung – Brașov – 9,5%, podul rutier Oituz – stadiu fizic 0%, șoseaua Beiuș – Oradea, lucrări executate în proporție de 7% pe 51 de kilometri.
CNADNR admite că în ce privește lucrările de modernizare a drumurilor naționale cu fonduri europene există „unele întârzieri justificate”, precizând că a cerut Ministerului Fondurilor Europene „fazarea” unor proiecte astfel încât să nu se piardă finanțarea europeană a acestora.

„Fazarea” proiectelor este o metodă prin care autoritățile susțin că încearcă să nu piardă fondurile europene aferente exercițiului financiar 2007-2013, care mai pot fi cheltuite până la sfârșitul acestui an, în cazul lucrărilor care riscă să nu fie terminate până la sfârșitul acestui an.

„Având în vedere că proiectele de reabilitare se pot desfășura pe mai multe perioade de finanțare, ținând seama de unele întârzieri justificate în desfășurarea proiectelor, CNADNR SA a solicitat Ministerului Fondurilor Europene fazarea unor proiecte, astfel încât să nu se piardă finanțarea acestora. Considerăm că doar prezentarea strictă a rapoartelor de progres nu este suficientă pentru analizarea unei situații. Prin fazarea proiectelor care se suprapun pe cele două perioade de programare POS-T 2007- 2013, POIM 2014-2020 (Programului Operațional Infrastructură Mare – POIM n.n.)CNADNR SA a asigurat tranziția financiară și tehnică între cele două programe operaționale, evitându-se astfel decomiterea fondurilor europene nerambursabile și asigurarea unei continuități în implementarea acestora”, a declarat Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.

În replică, reprezentanții Asociației Pro Infrastructura atrag atenția că „fazarea” înseamnă de fapt o pierdere.

„Fazarea înseamnă de fapt o pierdere, nu o soluție pozitivă, așa cum o prezintă compania, pentru că fondurile din POS-T 2007-2013 nu mai sunt absorbite -, rămân la Comise, iar suma echivalentă – 600-700 milioane de euro – se consumă din următorul program POIM 2014-2020, bani care ar fi trebuit folosiți pentru noi proiecte”, consideră reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

„Proasta derulare a acestor proiecte ne-a adus în situația gravă în care pierdem cel puțin 30% din fondurile europene POS-T pentru drumuri, adică în jur de 600-700 milioane de euro din banii gratis puși la dispoziție de Uniunea Europeană”, avertizează reprezentanții asociației.

Potrivit unor date obținute de Asociația Pro Infrastructura, CNADNR are în derulare lucrări în valoare de 246 milioane euro pentru repararea a 731 kilometri de drumuri naționale, deși termenul până la care pot fi cheltuiți acești bani este sfârșitul acestui an. Un număr de 19 din cele 28 de proiecte de reabilitare a drumurilor naționale au un stadiu de execuție a lucrărilor sub 50%.

Centura București, segmentele cuprinse între A1-DN7 și A2-DN2 au un stadiu de execuție de 7%, DN73 Pitești – Câmpulung – Brașov – 9,5%, podul rutier Oituz – stadiu fizic 0%, podului peste Dunăre de la Giurgiu – 0%, șoseaua Beiuș – Oradea, lucrări executate în porporție de 7% pe 51 de kilometri.

Compania de drumuri a făcut publică lista proiectelor de reabilitare a drumurilor naționale și demersurile companiei pentru continuarea și finalizarea lor, listă pe care v-o prezentâm în cele ce urmează:

Construcția Variantei de Ocolire a orașului Târgu Jiu – pentru acest proiect CNADNR a depus cererea de finanțare luând în considerare fazarea proiectului, obiectul aplicației fiind exclusiv Faza I, cu finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013.

În data de 16.12.2014 a fost semnat contractul de finanțare nr. 254, prin care se asigură finanțarea corespondentă lucrărilor executate până la finele anului 2015.

Lucrările aferente fazei a II-a vor face obiectul unei cereri de finanțare distincte ce urmează a fi depusă în momentul lansării apelului de proiecte cu finanțare din POIM 2014-2020, eligibilitatea cheltuielilor pentru faza a II-a fiind asigurată din noua perioadă de programare;

Reabilitarea Podului rutier peste Oituz la Poiana Sărată, pe DN 11, km 90+450 – pentru acest proiect CNADNR a elaborat o cerere de finanțare care a fost deja aprobată de către Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013, urmând ca în cel mai scurt timp posibil să se emită Nota de Aprobare pentru finanțarea acestui obiectiv din POS-T 2007-2013;

– Reabilitare pod Giurgiu, peste Dunăre, pe DN 5, km 64+884 – pentru acest proiect a fost semnat contractul de finanțare nr. 255 în data de 16.12.2014, asigurându-se finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007-2013, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Modernizare Centura București A2 – DN2 – pentru acest proiect, CNADNR SA are în curs de elaborare cererea de finanțare ce urmează a fi depusă la Autoritatea de Management pentru finanțarea fazei I din fonduri alocate prin POS-T 2007-2013. Cererea de finanțare va prevedea realizarea proiectului în două faze, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Reabilitare DN 76 (E79) Deva – Oradea – pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor a emis în data de 11.12.2013, Ordinul nr. 1513 prin care se aprobă depunerea de cereri de rambursare și prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea realizării întregului proiect până la finele anului 2015, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013 la nivelul lunii mai 2015 propunerea de fazare a proiectului, în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Modernizare DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov, km 13+800 – km 42+850; km 54+050 – km 128+250 – pentru acest proiect CNADNR SA a depus cererea de finanțare luând în considerare fazarea proiectului, obiectul aplicației fiind exclusiv Faza I, cu finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013. În consecință, în data de 16.12.2014, Ministrul Transporturilor a emis Ordinul nr. 1668, prin care se asigură finanțarea corespondentă lucrărilor executate până la finele anului 2015. Lucrările aferente fazei a II-a vor face obiectul unei cereri de finanțare distincte ce urmează a fi depusă în momentul lansării apelului de proiecte cu finanțare din POIM 2014-2020, eligibilitatea cheltuielilor pentru faza a II-a fiind asigurată din noua perioadă de programare;

Construcția Variantei de Ocolire a municipiului Brașov, Tronson I (DN1 – DN11), II (DN11 – DN13) si III (DN13 – DN1) – pentru acest proiect, în data de 06.11.2014 a fost semnat contractul de finanțare nr. 243 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007-2013, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Construcția Variantei de Ocolire a municipiului Caracal – pentru acest proiect, în data de 18.11.2010 a fost semnat contractul de finanțare nr. 40 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007-2013, CNADNR SA a inclus acest obiectiv în lista proiectelor fazate, urmând a transmite până la finele lunii iunie către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013, propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, urmând a fi încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Modernizare Centura București A1 – DN 7 – pentru acest proiect, CNADNR SA are în curs de elaborare cererea de finanțare ce urmează a fi depusă la Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013. Prezenta cerere de finanțare prevede realizarea proiectului în două faze, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020 și conține defalcarea costurilor aferente celor două faze;

Reabilitare DN 56, Craiova – Calafat, km 0+000 – km 84+020 – pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor a emis în data de 11.12.2013, Ordinul nr. 1516 prin care se aprobă depunerea de cereri de rambursare și prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea realizării întregului proiect până la finele anului 2015, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007 – 2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014 – 2020;

Reabilitare DN 66 Rovinari – Petroșani, km 48+900 – km 126+000 – pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor a emis în data de 04.12.2013, Ordinul nr. 1490 prin care se aprobă depunerea de cereri de rambursare și prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea realizării întregului proiect până la finele anului 2015, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007-2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Construcția Variantei de Ocolire Carei – pentru acest proiect, în data de 28.02.2011 a fost semnat contractul de finanțare nr. 56 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007 – 2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Construcția Variantei de Ocolire a orașului Săcuieni – pentru acest proiect, în data de 14.01.2011 a fost semnat contractul de finanțare nr. 47 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, CNADNR SA urmează să depună propunerea de fazare a proiectului până la finele lunii iunie 2015 în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare, respectiv: POS-T 2007-2013 și POIM 2014-2020;

Construcția Variantei de Ocolire Craiova Sud – pentru acest proiect, în data de 18.01.2012 a fost semnat contractul de finanțare nr. 94 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Se estimează că recepția la terminarea lucrărilor va avea loc în luna octombrie 2015;

Reabilitare DN 14 Sibiu – Mediaș – Sighișoara, km 3+500 – 51+100 și km 57+500 – 89+400 – pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor a emis în data de 17.02.2015, Ordinul nr. 116 prin care se aprobă depunerea de cereri de rambursare și prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. În prezent se așteaptă semnarea contractului de finanțare, lucrările fiind deja recepționate în data de 02.04.2015;

Modernizare DN 29, Suceava – Botoșani, km 0+000 – km 39+071 – pentru acest proiect, în data de 06.11.2014 a fost semnat contractul de finanțare nr. 242 prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Recepția la terminarea lucrărilor a avut loc în data de 29.01.2015;

Reabilitarea DN 1H, Zalău – Aleșd – pentru acest proiect, în data de 09.02.2010 a fost semnat contractul de finanțare nr. 31/09.02.2010, prin care se acordă finanțare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Recepția la terminarea lucrărilor aferente lotului 2 a avut loc în data de 06.11.2013, urmând ca lucrările aferente lotului 1 să fie recepționate până la finele lunii iunie 2015, daca sunt îndeplinite toate condițiile pentru efectuarea recepției.

„CNADNR trebuie să răspundă și să explice punctual pentru fiecare proiect în parte care sunt cauzele întârzierilor ( dincolo de a le numi „justificate”, așa cum face în comunicatul de presă și ce măsuri corectoare urmează să ia față de această situație”, se mai arată în comunicatul de la Asociația Pro Infrastructură.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ipoteză surprinzătoare a unui analist german: Racheta căzută la Dnipro nu conținea explozibili. „Este o...
Motivul pentru care Elena Ceaușescu a fost poreclită „Păsărica”. De ce i se spunea așa
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Povestea controversată a primului președinte din istoria României post-comuniste. Protejat al Anei Pauker, fiul de...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Sondaj Exclusiv Antena 3 CNN. Primele date despre ce au votat românii
Alegeri Prezidențiale 2024 | Cifrele de la ora 12:00. Județele care au aruncat în aer...
Câte tipuri de AVC există. Cum s-a produs cel care l-a răpus pe Gabriel Cotabiță!...
Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
Breaking! Cine e polițistul care s-a împușcat în cap
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Referendum local în Capitală. Prezenţa la vot în rândul bucureştenilor
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
Decizie șoc pentru Ion ILIESCU. Înalta Curte de Justiție a hotărât definitiv
Scăpați de cel mai mare coșmar. Soluția fantastică pentru curățarea pereților
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a...
Secțiile de votare din București pentru prezidențiale și referendum 2024: Cum vezi online lista și...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Monica Vitti, regina filmului italian