Accesul către mari aeroporturi franceze ca Charles De Gaulle și Orly era blocat de joi dimineața, provocând perturbări importante în trafic.
Aproximativ 3.000 de șoferi de taxi – care afirmă că serviciile Uber le pun locurile de muncă în pericol și riscă să inunde piața cu „șoferi low-cost” – participau la grevă. Ei au instituit peste 30 de baraje în întreaga țară.
La periferia capitalei, taximetriști extrem de porniți au luat la bătaie șoferi Uber, cărora le-au incendiat mașinile. Alte vehicule au fost răsturnate, iar confruntări violente au avut loc între o minoritate de taximetriști greviști și membri ai Companiilor Republicane de Securitate (CRS) trimiși la fața locului.
Numeroase incidente sunt relatate pe rețele de socializare. Mesajele postate relevă prăpastia tot mai adâncă dintre taximetriști și restul populației. Ziua de mobilizarea a taximetriștilor este percepută în general ca legitimă, însă blocajele și incidente violente – ca în cazul unui tânăr bătut la Lyon de către un taximetrist pentru că susținea Uber – sunt percepute tot mai negativ de opinia publică.
Ținta protestelor taximetriștilor
La intrarea pe piața franceză, în 2011, societatea americană a propus doar un serviciu de „Vehicule de turism cu șoferi” (VTC), iar șoferii erau supuși anumitor condiții. Aceste dispoziții au fost actualizate recent. Dar, spre deosebire de taximetriști, șoferii de VTC înregistrați nu sunt obligați să obțină o licență foarte scumpă – între 50.000 de euro în orașele mici și până la 200.000 de euro în orașele mari. Aceasta este una dintre principalele nemulțumiri ale taximetriștilor.
Ei denunță totodată aplicația UberPOP care poate fi instalată pe telefoane mobile. Este extrem de dificil pentru ei, mai ales pentru cei independenți, să lupte împotriva acestor vehicule, care ajung foarte ușor, cu ajutorul aplicației, la dispoziția utilizatorilor aplicației Uber.
Nemulțumirea față de serviciul clasic al Uber s-a mai redus în urma unor măsuri adoptate de către legiutor, însă apariția aplicației UberPOP a turnat ulei pe foc. Aplicația se află la originea grevei de joi, care a cuprins întreaga Franță și amenință să degenereze. UberPOP permite oricărui particular să propună curse prin intermediul aplicației.
Acest lucru este întru totul ilegal, în opinia taximetriștilor și serviciilor publice. Acestea din urmă au luat poziție împotriva serviciului, pe care-l denunță drept un „sistem de punere în legătură a clienților cu persoane care efectuează transport rutier” de pasageri „în mod oneros”, potrivit Parchetului din Paris. O anchetă preliminară împotriva Uber a fost deschisă la sfârșitul lui 2014.
În plus, legea Thévenoud cu privire la organizarea concurenței între taxiuri și VTC-uri, adoptată la începutul lui octombrie 2014, prevede că șoferii neînregistrați ca VTC sau taximetriști riscă până la un an de închisoare, 15.000 de euro amendă, suspendarea permisului și confiscarea vehiculului.
– Cazeneuve cere procurorilor o ordonanță de interdicție vizând UberPOP
Ministrul Afacerilor Interne Bernard Cazeneuve a îndemnat la calm și a anunțat că le-a cerut procurorilor să întocmească o ordonanță de interdicție vizând UberPOP, potrivit Sky News.
Proteste pașnice aveau loc, joi, și în alte orașe, inclusiv la Toulouse și Marsilia.
Taximetriștii din Franța, la fel ca șoferii de taxi din alte țări, au protestat în mai multe rânduri față de aplicația Uber. Unele proteste au degenerat, iar clienți și șoferi Uber au raportat că au fost agresați. Cel puțin în două rânduri, taximetriști s-au dat drept clienți, săptămâna trecută, la Strasbourg (est), pentru a atrage șoferi Uber în locuri izolate, în care au fost agresați de alți șoferi de taxi, iar mașinile le-au fost avariate.
Firma americană afirmă că are 400.000 de utilizatori în Franța. Însă șoferii ei nu plătesc taxe, nu urmează cele 250 de ore de pregătire obligatorii pentru taximetriști și nu au aceleași asigurări ca aceștia.