În Raportul Departamentului de Stat american pe anul 2014 privind „Practici în materie de drepturile omului”, la capitolul „Corpuri guvernamentale de drepturile omului” se arată că Avocatul Poporului a avut putere limitată și nu a avut autoritatea de a proteja drepturile constituționale ale cetățenilor în cazuri care au necesitat acțiune judiciară.
Potrivit documentului, instituția a procesat 4.918 plângeri în cursul primelor șase luni ale anului.
„Deși Avocatul Poporului este singura instituție care poate contesta ordonanțe de urgență la Curtea Constituțională, nu a contestat mai multe ordonanțe controversate, în ciuda apelurilor insistente ale societătii civile. Ambele camere ale Parlamentului au comisii pe probleme de drepturile omului. Acestea au sarcina de a elabora rapoarte asupra proiectelor de lege care vizează probleme de drepturile omului. Membrii acestor comisii au exprimat de obicei opiniile partidelor, în loc să abordeze problemele în mod obiectiv.
În raport se face referire și la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), „agenție guvernamentală independentă aflată sub control parlamentar, care până la 1 septembrie a primit 370 de petiții publice de discriminare”.
„CNCD a funcționat cu cooperarea Guvernului, iar în majoritatea cazurilor acesta și partidele politice nu au intervenit în activitatea acestei instituții. Conform CNCD și Avocatului Poporului, niciuna dintre instituții nu a primit resurse adecvate. În general, observatorii au considerat CNCD eficient, iar majoritatea observatorilor au considerat Avocatul Poporului inactiv, în ciuda numărului mai mare de angajați, în special după numirea unui nou avocat al poporului, în luna mai. Atât CNCD, cât si Instituția Avocatul Poporului publica rapoarte anuale de activitate.