Noul punct de frontieră care va fi inaugurat cu acest prilej – Nădlac II – va lega România și Ungaria prin interconectarea autostrăzilor A1 și M43, între localitățile Nădlac (România) și Csanadpalota (Ungaria).
„Este prima conexiune de autostradă a României cu exteriorul și, întâmplător sau nu, aceasta este cu Vestul. Lucrările au fost terminate recent și de partea maghiară”, a declarat pentru gândul Adrian Adler, directorul proiectului Autostrăzii Nădlac-Arad.
Dacă până la sfârșitul anului va fi deschis circulației și lotul 2 din Timișoara-Lugoj, unde lucrările sunt avansate, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostradă de la Lugoj și pănă la Budapesta și apoi mai departe.
Deși în presă au fost vehiculate informații că premierul Victor Ponta și omologul său Viktor Orban sunt așteptați la evenimentul de vineri, surse oficiale au declarat pentru gândul că la inaugurare va fi prezent ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, un secretar de stat din Ministerul Transporturilor, în timp ce partea ungară va fi reprezentată la nivel de vicepremier.
La noul punct de trecere a frontierei de stat cu Ungaria vor fi câte 4 benzi pe sens și vor exista patru cabine de control pe sens. Vor fi amenajate 107 locuri de parcare pentru tiruri înainte de ieșirea din România, având în vedere că autoritățile ungare impun deseori restricții pentru circulația tirurilor la sfârșit de săptămână, au explicat pentru gândul reprezentanți ai constructorului.
Punctul de frontieră va fi supravegheat cu camere video care vor înregistra numărul de înmatricuare al autovehiculelor și îl vor introduce într-un sistem electronic comun unde se va putea verifica de exemplu dacă autovehiculele au rovinietă.
Foto opiniatimisoarei.ro
„Estimăm că noul punct de frontieră va atrage trafic și de la alte vămi, precum Vârșand și Turnu”, ne-au precizat reprezentanți ai constructorului.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura consideră că „trăim un moment istoric”.
„Faptul că acum inaugurăm această investiție nu înseamnă că problemele au fost depășite și că de acum încolo ne putem uita la viitor cu mai multă liniște și încredere. Problemele care au chinuit acest segment de autostradă nu sunt depășite absolut deloc. În timp ce noi vom sărbători la Nădlac, pe numeroasele șantiere din România avem exact aceleași probleme care au bântuit și acest șantier. Vorbim în continuare de șantiere care nu au autorizație de construire după luni sau ani de la începerea lucrărilor; de licitații întârziate impardonabil de mult, precum cele pentru ecoductele de pe segmentul Lugoj – Deva, care pun în pericol completarea coridorului Sibiu – Nădlac; vorbim de licitații prost pregătite și prost efectuate, cu proceduri de evaluare a ofertelor care durează ani de zile. Asta ca să nu mai vorbim de lunga serie a contestațiilor și litigiilor în instanță”, arată reprezentanții Asociației Pro Infrastructura într-o opinie transmisă gândul.
Lotul II din Autostrada Nădlac-Arad are o lungime de 16 kilometri, însă șase kilometri au fost deschiși circulației în luna decembrie 2014, odată cu primul lot, pentru a exista legătură între DN 7 și șoseaua de mare viteză. Astfel, CNADNR urmează să mai deschidă traficului cei zece kilometri rămași, cuprinși între DN 7 Pecica și Arad.
Construcția Autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărțită în două loturi, pe o distanță totală de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat inițial de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul II a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro.
Foto opiniatimisoarei.ro
Lucrările de construcție pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuție fiind de un an și jumătate.
CNADNR a reziliat, la finele anului 2012, contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor, și a atribuit, în decembrie 2013, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, un contract de 308 milioane de lei (69 de milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea acestora.
CNADNR a reziliat în vara anului trecut și contractul de proiectare și execuție a lotului al doilea, după falimentul constructorului Alpine Bau din Austria, comunicând la vremea respectivă că stadiul de execuție a lucrării era de 84,75%. Lotul al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad, în lungime de 16,6 kilometri, va fi finalizat tot de asocierea italo-germană Astaldi – Max Boegl.
Șeful CNADNR estimează deschiderea a 80 de kilometri noi de autostradă în acest an
Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, estima spre sfârșitul lunii mai că cel puțin 80 de kilometri de autostradă ar urma să fie dați în folosință la finele anului.
„ În principiu mizăm pe 80 kilometri de autostradă. Mizăm pe Lugoj-Deva (25 km), Arad (10 km). Pe Lugoj-Deva lotul 2 avem promisiuni pentru 17 km care să fie dați în trafic la finele acestui an. Plus cei 22 km ai lotului 4 din Lugoj-Deva. Maximum 84 km, în care punem și drumurile de legătură”, a spus Neaga.
În prezent în România se lucrează la circa 210 kilometri de autostradă.