UPDATE 14.23Conducerea Romatsa și liderii sindicali au fost chemați la ora 16.00 la Ministerul Transporturilor la o ședință de conciliere.
UPDATE 14.08 Aurel Stanciu, director general Romatsa, la o conferință de presă: Un calcul estimativ arată neîncasări, din cauza grevei de miercuri, de 250.000 de euro, plus alte sume ce nu pot fi calculate încă, reprezentând solicitări din partea unor aeroporturi și companii afectate, precum și din partea unor pasageri.
UPDATE 13.10 Conducerea Romatsa a estimat, potrivit unor informații prezentate de liderii sindicali, că pierderile din cauza grevei de avertisment sunt de 2 milioane de euro. Cifra este contestată de liderii sindicali, care spun că aceasta este „mult prea mare”, exemplificând că veniturile totale ale Romatsa sunt în acest an de 170 de milioane de euro.
UPDATE 13.02Greva de avertisment a controlorilor de trafic Romatsa s-a terminat.
„Cei mai mulți dintre pasageri sunt acum la bordul aeronavelor. Nu ne așteptăm la incidente. Nu s-a înregistrat nici un fel de incident pe aeroport. „Toți pasagerii au înțeles situația și s-au comportat ca atare”, a spus Valentin Iordache.
UPDATE 12.15Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian ATCOR,a declarat că în prima oră a grevei controlorii de trafic Romatsa au asigurat activitatea în proporție de 33%, iar în a doua oră a grevei va fi asigurată activitatea în proporție de 52%.
UPDATE 12.03 Liderii sindicali spun că nu au ajuns la un consens în urma negocierilor cu conducerea Romatsa. Sute de călători sunt blocați în Aeroportul Internațional Henri Coandă.
UPDATE 11.05 Greva care a început la ora 11.00 și este programată să dureze până la ora 13.00 va duce la amânarea a 22 de aterizări și 18 decolări, a declarat Valentin Iordache,directorul de comunicare al Aeroportului Internațional Henri Coandă. El a precizat ulterior că aceasta este informația inițială pe care a primit-o miercuri dimineață de la Romatsa. „Ulterior, printr-un sms primit de la Romatsa am fost informați că numărul zborurilor operate este de 21, din care 13 decolări și 8 aterizări. Restul (până la 40 – n.n.) vor fi amânate”, a declarat pentru gândul Valentin Iordache.
Verificați aici situația zborurilor
„În momentul de față nu mai avem un contract colectiv de muncă. Începând cu data de 30 mai, patronatul a refuzat, după aproximativ 80 de zile de negocieri să mai continuăm aceste negocieri. Reprezentanții sindicali din toată țara nu au mai avut posibilitatea să stea aici (la București, n.r.) și au trebuit să plece acasă și în aceste condiții nu mai e nicio șansă, nu mai există nicio cale de dialog, refuzând practic negocierile. Singura soluție pe care o avem este aceasta, să declanșăm această grevă de avertisment, conform legii. Am ales acest lucru, deși legea mă obligă să o anunțăm cu 48 de ore înainte, noi am făcut acest anunț cu o săptămâna înainte, în speranța că organele competente ale statului vor interveni și vor găsi o cale să nu ajungem la acea grevă de avertisment”, afirmat joi liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian ATCOR, Gabriel Tudorache.
Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) are în prezent 1.530 angajați. Între 2.500 – 3.000 de aeronave tranzitează, în fiecare zi, teritoriul României.
„Greva la noi presupune că mergem la lucru, suntem obligați să asigurăm o treime din traficul aerian. Pe de altă parte, asigurăm toate zborurile umane, de căutare și salvare, zborurile cu președinți, monarhi, poliția aeriană. Am anunțat atât Ministerul Transporturilor, Consiliul de Administrație, prim- ministrul, președintele, Autoritatea Aeronautică Civilă Română și inclusiv forurile internaționale. Am trimis acum două-trei zile o scrisoare și am cerut și sprijinul prim-ministrului interimar, Gabriel Oprea. Din păcate, până acum nu am primit nicio veste, nicio chemare la dialog”, a spus Tudorache.
Sindicaliștii au 14 revendicări pe care le solicită în noul contract colectiv de muncă. Între acestea, ei cer pensionarea la 55 de ani și introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în ROMATSA pe măsura pregătirii lui, în speță la o direcție operațională sau de siguranță.