„Transportul (public n.r.) a ajuns într-un punct critic după șapte ani cu Sorin Oprescu la cârma Primăriei Municipiului București, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar. RATB riscă să fie îngropată și blocată în datorii”, a spus Pieptea.
Potrivit acestuia, Sorin Oprescu nu a vrut să încheie un contract de prestare a serviciului de transport public între RATB și Municipalitate.
„RATB se află în acest moment într-un punct critic generat de lipsa de strategie și acțiune a primarului Oprescu. Dincolo de problemele vechi, ce sunt deja cunoscute, legate de reducerea parcului mijloacelor de transport, creșterea timpului de așteptare în stații, aglomerație și mai nou de lipsa pieselor de schimb, RATB se confruntă cu o problemă importantă, aceea de natură financiară”, a menționat viceprimarul.
El a spus că săptămâna trecută ANAF a pus poprire pe contul RATB pentru 84 de milioane de lei, deoarece decizia CGMB de a acorda gratuități și reduceri pentru anumite categorii de beneficiari nu a fost urmată și de plata contravalorii acestora, în consecință RATB nu a primit acești bani și ca atare nu a avut din ce să plătească TVA-ul aferent.
„ANAF a impus sume în cuantum de 272 de milioane de lei pentru perioada septembrie 2007 — martie 2013. Din păcate, acesta este doar începutul. ANAF evaluează și TVA-ul aferent gratuităților și reducerilor, (…) urmând să impună regiei și plata acestor sume. Din calculele mele, din 2007 până în prezent, suma totală ce va fi imputată RATB este în jurul a 370 de milioane de lei”, a susținut Cornel Pieptea.
În opinia sa, lipsa contractului de prestare a serviciului public de transport riscă să aducă României și o procedură de infringement.
„Conform legislației europene, acordarea unui operator, în cazul nostru RATB, a dreptului de a presta un serviciu public de transport fără a încheia un contract de servicii publice este ilegală. În cei șapte ani de mandat, Oprescu nu a încheiat un astfel de contract, iar România riscă să plătească o amendă de milioane de euro în condițiile în care deja a fost demarată procedura de infringement”, a menționat viceprimarul Capitalei.
Totodată, el a prezentat soluțiile pe care le va propune Consiliului General și primarului Oprescu. „În primul rând trebuie eliminată cauza ce a dus la generarea acestor sume imputate de ANAF și trebuie încheiat contractul de delegare a serviciului public între Municipalitate și Regie”, a atras atenția viceprimarul.
El a semnalat că este nevoie de implicarea Primăriei Municipiului București pentru ca RATB să poată obține reeșalonarea debitului imputat de ANAF de 272 de milioane de lei.
Pieptea a mai propus un program multianual de investiții pentru construcția și modernizarea de tramvaie, integrarea mijloacelor de transport RATB în sistemul de management al traficului și instalarea unui sistem automat de numărare a călătorilor, scrie Agerpres.