Prima pagină » Economic » Banca Românească contestă ordinul ANPC privind amenda și refacerea contractelor pentru clienți

Banca Românească contestă ordinul ANPC privind amenda și refacerea contractelor pentru clienți

Banca Românească contestă ordinul ANPC privind amenda și refacerea contractelor pentru clienți
Banca Românească contestă ordinul ANPC privind amenda și refacerea contractelor pentru clienți

„Am luat act de decizia ANPC și dorim să facem câteva precizări cu privire la modul în care instituția a interpretat implementarea Ordonanței de Urgență 50/2010 de către Banca Românească. Implementarea OUG 50 de către Banca Românească a avut drept scop alinierea denumirii comisioanelor, conform cadrului legislativ, dar păstrând esența economică a acestora. Mai mult, Banca Românească nu a comisionat adițional clienții ale căror contracte au fost modificate în 2010”, a transmis luni instituția de credit.

Președintele ANPC, Marius Dunca, a anunțat într-o conferință de presă că a sancționat Banca Românească cu 40.000 de lei pentru încasarea de comisioane ilegale la creditele ipotecare și la cele de nevoi personale, în total fiind prejudiciați 27.000 de clienți. Totodată, a dispus măsuri complementare de aducere la conformitate a tuturor contractelor în termen de 30 de zile.

„În acest moment, am inițiat demersul de contestare a proceselor verbale și a ordinelor emise de ANPC pentru spețele menționate în cadrul deciziei instituției, rezervându-ne dreptul ca, în funcție de soluția judecătorească, să reversăm operațiunile efectuate în urma implementării măsurilor ANPC și să evaluăm consecințele economice ale acestor măsuri cu inițierea unor proceduri judiciare de recuperare”, se mai arată în poziția băncii.

Dunca a precizat că, în urma analizei contractelor de credit, dispusă după o serie de sesizări primite la ANPC, s-a constatat că există mai multe nereguli atât la creditul ipotecar, cât și la creditul pentru nevoi personale.

„Spre exemplu, am luat un contract de credit ipotecar din 2006, în care comisionul de analiză era zero, comisionul de administrare al creditului- unu la sută și se achită din credit la data efectuării primei utilizări din credit. Dar, cu toate acestea, banca a perceput, din 21.06.2010 până la momentul analizării petițiilor, și un comision de administrare cont curent. Conform OUG 50 alin. 36, pentru creditul acordat, creditorul poate percepe numai comision de analiză dosar, comision de administrare care a fost perceput inițial sau comision de administrare cont curent. În cazul de față i-au luat în 2006 comisionul de administrare de unu la sută și odată cu implementarea OUG 50 au mai pus un comision de cont curent”, a explicat președintele ANPC.

Potrivit lui Dunca, banca a comunicat la 30 iunie că deține aproximativ 12.000 de contracte de credit ipotecar.

„În acest moment, ordinul a fost emis și începând din 3 august, în 30 de zile, trebuie să intre în conformitate cu prevederile legale, ceea ce înseamnă că nu mai au dreptul să încaseze acest comision pentru 12.000 de persoane care au credit ipotecar. Practic, banca nu mai are voie să încaseze, dar consumatorii pot da în judecată operatorul financiar bancar pentru a-și recupera banii încasați ilegal”, a spus Dunca.

El a precizat că, la un credit de 100.000 de franci elvețieni, un comision de 1% încasat ilegal de bancă înseamnă circa 1.000 de franci anual.

Președintele ANPC a mai spus că o analiză similară a fost făcută și în cazul creditelor de nevoi personale.

„În prima fază, comisionul de analiză era zero, comisionul de administrare al creditului – zero, comisionul de monitorizare credit – 0,3 la sută și se achită lunar împreună cu rata de credit. Într-un act adțițional din 2010 se precizează că pentru creditul acordat, împrumutatul plătește băncii anumite comisioane, respectiv comisionul de administrare al creditului, adică zero. La fel scrie și în actul adițional, însă în graficul de rambursare apare comision de administrare majorat de la zero la 0,3 la sută din 2010 până în momentul de față”, a punctat Dunca.

În cazul creditelor de nevoi personale, sunt afectați 15.000 de clienți, pentru 11 dintre ei banca restituind deja banii încasați ca și comisioane ilegale.

„Asta înseamnă că, dacă consumatorul dă în judecată banca, sunt toate șansele să-și recupereze banii. Deci vorbim în total de 27.000 de clienți pentru care banca, în termen de 30 de zile, trebuie să aplice măsurile complementare în conformitate cu prevederile legale”, a mai spus președintele ANPC.

Citește și