Potrivit prevederilor legale, există în prezent câteva categorii de călători care beneficiază de reduceri și gratuități și care nu au obligația de a valida titluri de călătorie. Este vorba despre: veterani, invalizi și văduve de război, deținuți politici, persoane persecutate politic și din motive etnice, deportate ori constituite în prizonieri, eroi martiri ai Revoluției din 1989 și urmașii acestora, precum și ai Revoltei de la Brașov din 1987, persoanele cu handicap și însoțitorii acestora, personalul Primăriei Municipiului București și al instituțiilor și serviciilor publice de interes local ale Municipiului București, pensionari cu domiciliul în București.
„Exceptând categoriile menționate anterior, validarea este obligatorie pentru titlurile tarifare tip portofel electronic sau călătorie, pentru care validarea certifică plata călătoriei efectuate.
Conform hotărârii Consiliului General nr. 156/2001 art. 7, alin b), pentru titlurile de călătorie tip abonament validarea este obligatorie. Cu toate acestea, amenzile pentru nevalidarea călătoriei de către deținătorul unui abonament valabil, sunt în majoritatea cazurilor anulate în instanță, ceea ce face ca, în mod real, validarea să fie opțională.
Mai mult decât atât, cadrul legislativ actual este ambiguu și în ceea ce privește sancționarea lipsei de validare a titlurilor de călătorie de către categoriile de utilizatori obligate în acest sens.
Așadar conceptual de validare trebuie redefinit printr-o nouă hotărâre a Consiliului General al Municipiului București.
Serviciul public de transport din Capitală poate fi reformat doar pornind de la o premisă simplă și eficientă: toți utilizatorii trebuie să valideze un instrument legal de călătorie (titluri de călătorie, cartele magnetice, abonamente sau legitimații de călătorie).
Validarea obligatorie a călătoriei de către toate categoriile de călători, inclusiv de către beneficiarii de gratuități și reduceri, este una dintre modalitățile prin care strategia de transport a regiei poate fi așezată pe baze corecte”, explică Cornel Pieptea.
„Stabilirea rutelor optime, determinarea volumului de călători din fiecare autovehicul, alocarea numărului de mijloace de transport în funcție de intervalul orar și gradul de ocupare, sunt doar o parte dintre deciziile care pot fi luate pornind de la validarea obligatorie a tuturor călătoriilor.
În acest sens, îi atrag atenția lui Sorin Oprescu că pe biroul său așteaptă de ceva vreme documentația privind validarea obligatorie și îi solicit ca, după eventualele sale amendamente, să o înainteze cât mai curând spre dezbaterea Consiliului General”, mai transmite Pieptea.