Ramona Diaconu este unul dintre cei 18 profesori și învățători, incluși în programul Teach for Romania, care au fost la catedră în anul școlar 2014-2015, în comunități cu provocări socio-economice, unde există elevi cu indicatori școlari foarte scăzuți. În cadrul programului, fiecare profesor primește finanțare și pregătire profesională în valoare de 5.000 de euro.
În anul primul an, Ramona a fost profesoară și dirigintă la clasa a VIII-a. Spune că a reușit ca toți copiii să intre la liceele dorite. Pentru a fi mai aproape de elevi și familiile lor, Ramona s-a mutat în comună. Și-a dorit dintotdeauna să devină profesoară. Și a avut noroc de câțiva profesori buni care au ajutat-o să-și îndeplinească visul.
„Am ales să mă mut în localitate să nu mai fac naveta. Dar contează foarte mult să cunoști familiile elevilor”, a spus Ramona Diaconu.
De când este profesoară, Ramona și-a luat și definitivatul și e hotărâtă să rămână în sistemul de educație după ce iese din programul Teach for Romania, care durează 2 ani. Anul acesta Ramona va lua la dirigenție tot o clasă de a VIII-a.
Ce spun elevii
Elevii profesorilor implicați în program spun că au învățat să iubească școală și în același timp să fie mult mai uniți decât înainte. „Eu care aveam numai nemulțumiri față de educația din România, am realizat anul acesta că România nu e așa cum pare. Spuneam tot timpul că vreau să plec, dar anul acesta mi-am schimbat părerea și vreau să-i ajut și pe alții să rămână în România”, a spus Bianca Țăruș, elevă în clasa a VIII-a de la școala din comuna Chiselet.
Roberto Țonea spune că de când modul de predare a fost schimbat elevii comunică mult mai bine. „Suntem ca o echipă acum, sau putem să spunem că suntem ca o familie”, a spus Roberto.
Profesoara Ramona Diaconu, alături de elevii ei
Numărul de profesori pentru anul școlar 2015/2016
În anul școlar 2015/2016, vor fi formați 25 de profesori noi în cadrul programului Teach for Romania, au anunțat organizatorii programului. Începând cu acest an școlar programului va fi finanțat de trei bănci comerciale, BCR, Raiffeisen Bank și UniCredit Bank, care investiții de aproape 70.000 de euro. Banii vor fi folosiți pentru recrutarea, formarea și susținerea candidaților selectați pentru a deveni profesori sau învățători pentru o perioadă de doi ani de zile, precum și pentru asigurarea unui nivel de educație cât mai ridicat pentru copiii din comunitățile vulnerabile.
Fondator Teach for Romania: Noi vrem să facem parte din sistem
„Împreună cu acești parteneri și cu alți susținători ne-am propus să ne extindem rețeaua de profesori și de învățători Teach for Romania, de la 18 la 39, în anul școlar 2015- 2016. Teach for Romania susține investiția în viitoarea generație de lideri în educație, asigurând astfel șanse egale la o viață mai bună, pentru toți copiii din România”, a declarat Ionuț Soleanicov, director general și co-fondator Teach for Romania.
Soleanicov este cel care a adus programul Teach for Romania în țara noastră după ce l-a văzut în Bulgaria. „Noi vrem să vedem o nouă politică publică în România în privința educației. Suntem în discuții cu Ministerul Educației pentru acreditarea paralelă a acestui program de educație. Noi vrem să facem parte din sistem”, a mai spus Soleanicov, care arată că fiecare profesor implicat în program primește, în total, 5.000 de euro într-un an școlar.
Teach for Romania este un program cu impact transformațional în sistemul educațional românesc, la scară largă și pe termen lung. Învățatorii și profesorii deveniți alumni Teach for Romania, la sfârșitul celor doi ani de predare la clasă, vor fi pregătiți pentru a contribui la crearea unui sistem educațional echitabil și de înaltă calitate, fie rămânând în educația formală, fie lucrând în domenii conexe acesteia.
După primul an de activitate, în cadrul programului educațional Teach for Romania, 18 profesori au predat în 15 școli din 7 județe ale țării și au ajutat astfel peste 2.600 de copii din comunități defavorizate, cu rezultate școlare scăzute și rată ridicată de abandon școlar.
Teach for Romania este o organizație non guvernamentală înființată în anul 2013, cu impact național în sistemul curent de educaţie. Modelul este derulat în prezent în peste 35 de țări care, care fac parte din rețeaua internațională Teach for All. În programul sunt recrutați tineri care apoi sunt pregătiți ca învățători sau profesori model, iar ulterior sunt susținuți financiar pentru a deveni la rândul lor factori de transformare în educație.