Potrivit celor mai recente date, prezentate marți în raportul OCED, în anul 2012, 96% dintre elevii de 15 ani din țările dezvoltate aveau computere acasă, iar 72% le foloseau în școli.
„În general, elevii care folosesc moderat calculatoare în școli tind să aibă rezultate mai bune decât cei care utilizează rar tehnologia informațională. Dar elevii care folosesc computerul frecvent tind să aibă rezultate slabe la învățătură”, afirmă experții OCED. Folosirea „moderată” a computerului înseamnă „o dată – de două ori pe săptămână”, potrivit autorilor studiului, notează Corriere della Sera.
„Sistemele educaționale trebuie să găsească modalități mai eficiente de integrare a tehnologiilor în procesul de învățământ pentru a le furniza profesorilor un mediu pedagogic adecvat secolului 21 și copiilor abilitățile secolului 21. Tehnologia este singurul mod de a extinde accesul la cunoștințe. Dar, pentru a ne asigura că progresele tehnologice rezistă, țările trebuie să investească mai eficient și să se asigure că profesorii au rolul primordial pentru elaborarea și implementarea acestor schimbări”, a spus Andreas Schleicher, directorul OCED responsabil de Educație.
Studiul a fost realizat în Australia, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, Taiwan, Colombia, Danemarca, Estonia, Franța, Ungaria, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea de Sud, Hong Kong, Norvegia, Polonia, Portugalia, Rusia, Singapore, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite.
„Este necesară o abordare nouă pentru exploatarea potențialului tehnologiei informaționale în școli”, precizează studiul, după ce a ajuns la concluzia că elevii din țările care au investit mult în ultimii zece ani în tehnologia IT pentru dotarea școlilor nu au rezultate mai bune la testele pentru lectură, matematică și științe exacte. Este cazul Australiei și al unor state scandinave, în timp ce rezultatele elevilor din Spania chiar s-au înrăutățit.
„Pentru a ajunge la o înțelegere conceptuală profundă și la un nivel rațional ridicat este necesară o relație strânsă profesor-elev”, subliniază cercetătorii Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare.
„Cantitatea informațională nu contează, este necesară calitate, deci experiență de selecție”, argumentează cercetătorul Eric Charbonnier, prezentând ca modele țări asiatice precum Coreea de Sud și Japonia, unde durata medie de utilizare a Internetului de către elevi de 15 ani este de 11 minute pe zi, comparativ cu media din țările vizate de studiu de 42 de minute.
„Nu este vorba doar de a avea cheile accesului la web, ci de capacitatea de a naviga inteligent și eficient. Studiul arată că cei mai mulți copii nu au capacitatea de a organiza lectura, de a evalua importanța informațiilor, de a identifica modul de argumentație. Dau click oriunde, nu sunt selectivi în navigarea online”, explică Francesco Avvisati, economist OCED, coautor al studiului.
„Ceea ce este important este ca elevii să fie ajutați să folosească eficient Internetul, pentru a obține informațiile de care au nevoie. pentru asta, este nevoie de un nivel ridicat de pregătire de către profesori”, precizează studiul.