Studiul de importanță majoră a fost comandat de industria auto pentru a demonstra că standardele de siguranță folosite în UE și SUA sunt similare. În schimb, analiza a scos la iveală faptul că modelele auto americane sunt mult mai nesigure, când vine vorba de coliziunile frontale, o cauză frecventă a accidentelor rutiere.
Rezultatele nu au fost publicate niciodată de organizațiile din industria auto care au comandat studiul, scrie The Independent.
Potrivit unor activiști care militează pentru siguranța rutieră, negociatorii comerciali ar pune în pericol viețile oamenilor, permițând vânzarea de autoturisme americane nesigure în Europa și viceversa.
Informația survine în contextul scandalului noxelor de la Volkswagen. Alliance of Automobile Manufacturers (AAM) din Washington a sponsorizat cercetarea, alături de ACEA (Europa) și American Automotive Policy Council.
Giganții auto reprezintă cele mai mari nume din industrie, precum Chrysler, Toyota, Jaguar Land Rover și Volkswagen.
Experții independenți din cadrul University of Michigan Transportation Research Institute și centrul SAFER din cadrul Chalmers University of Technology din Gothenburg, Suedia, au realizat studiul. Experții din Franța și Marea Britanie (Transport Research Laboratory) au fost de asemenea implicați în studiu.
„ACEA (Asociația Producătorilor Europeni de Automobile) rămâne încrezătoare că convergența legislativă poate fi obținută în TTIP, în timp ce se menține actualul nivel ridicat de siguranță, atât în UE, cât și în SUA”, a declarat un purtător de cuvânt al organizației.
Investigația a fost anunțată cu mare vervă în 2014. Robert Strassburger, vicepreședintele AAM pentru siguranță rutieră, a declarat că acesta este cel mai ambițios studiu realizat vreodată în câmpul siguranței auto.
Industria a dorit să folosească studiul pentru a stimula negocierile TTIP, menite să armonizeze standardele de siguranță rutieră de pe ambele maluri ale Atlanticului. Rezultatele studiului au arătat însă diferențe substanțiale în privința standardelor de siguranță.
33%, diferența dintre viață și moarte
Pasagerii din modelele europene beneficiază de o siguranță cu 33% mai mare în cazul coliziunilor frontale, care duc de obicei la accidente grave, comparativ cu mașinile americane.
Totuși, niciunul din giganții grupului de lobby nu a publicat studiul, care a fost publicat acum în mod discret pe site-ul Universității din Michigan.
Co-autorul studiului, Andras Balint, analist de siguranță a traficului rutier la Chalmers, a declarat: „Rezultatele studiului nostru indică faptul că există o diferență de risc (risc de accidentare) între mașinile cu specificații europene și cele americane. Astfel, recunoașterea imediată a vehiculelor americane în UE ar putea duce la un număr mai mare de accidente sau decese în accidente. Impactul diferenței este greu de cuantificat, deoarece depinde de mai mulți parametri”.
ETSC (European Transport Safety Council), organizația independentă care consiliază Comisia Europeană și Parlamentul European în probleme de siguranța traficului rutier, a declarat că studiul trage un semnal de alarmă, care arată că, în acest stadiu, standardele de siguranță auto nu pot fi incluse în TTIP . În consecință, sunt necesare noi analize.
Directorul executiv al consiliului, Antonio Avenoso, a declarat: „Acest studiu demonstrează că negociatorii comerciali ai UE și SUA ar putea pune în pericol viețile oamenilor, permițând autoturismelor care au aprobare în SUA să fie vândute în Europa și viceversa. Este nevoie de un proces transparent de ambele părți pentru a crește nivelul de siguranță pentru toate autoturismele. Fără o cercetare amănunțită, includerea standardelor de siguranță auto COMUNE în acordul TTIP ar fi un act iresponsabil”.
Următoarea rundă de negocieri privind Parteneriatul Transatlantic pentru Comerț și Investiții va începe luna viitoare. Sectorul auto va fi cel mai mare beneficiar: armonizarea legislației rutiere ar aduce 18 miliarde de dolari în bugetul UE și SUA, în fiecare an, potrivit unui studiu realizat de think-tank-ul american Petersen Institute of International Economics.
Pe de altă parte, atât US Alliance of Automobile Manufacturers, cât și ACEA, au promis că vor analiza mai detaliat studiul, înainte de includerea armonizării legislative privind siguranța auto în TTIP.