În ciuda comportamentului celor de la Volkswagen, care au recunoscut că au folosit un soft pentru a truca testele de emisii poluante la 11 milioane de mașini cu motoare diesel din întreaga lume, producătorul auto ar putea scăpa fără să fie pedepsiți penal, din cauza unei lacune legislative, scrie The Wall Street Journal.
Companiile auto, cu ajutorul legiuitorilor indulgenți, au câștigat numeroase procese pe baza Clean Air Act din 1970 – care cuprinde mai multe lacune grave. De exemplu, producătorii auto ar putea fi „păsuiți” dacă au o contribuție semnificativă la economia SUA. Procurorii vor să găsească o variantă alternativă prin care să-i pedepsească pe cei de la VW. Astfel, ei i-ar putea acuza că au înșelat autoritățile guvernamentale.
Procurorii și activiștii din SUA speră că scandalul VW va duce la schimbarea legii, inclusiv la instituirea unor pedepse penale pentru încălcarea normelor privind poluarea. „Lacuna trebuie remediată, astfel încât producătorii auto să poată fi pedepsiți”, a declarat senatorul Richard Blumenthal. „Vom introduce o nouă legislație, pentru a remedia această situație”.
Luni, Blumenthal și senatorul Amy Klobuchar au solicitat Departamentului american de Justiție să ancheteze penal VW pentru declarații false în fața autorităților guvernamentale.
Republicanul Fred Upton, care conduce Comitetul de Energie și Comerț, a propus o audiere în cazul VW și a cerut mai multe informații, atât de la producătorul auto german, cât și de la EPA (Environmental Protection Agency).
„Se pare că VW avea un mic secret murdar și nu doar consumatorii s-au simțit mințiți„, au declarat Upton și republicanul Tim Murphy, care conduce subcomitetul.
„Riscul ca VW să iasă din industria auto este real”
Fostul republican John Dingell din Michigan, un congressman cu vechime și un aliat al industriei auto, a ajutat la adoptarea legii Clean Air Act. Acesta estimează că Volkswagen va suporta costuri de miliarde de dolari, indiferent de situație. Compania germană a pus deja deoparte 7,3 miliarde dolari pentru a acoperi costurile scandalului emisiilor poluante. „Riscul ca VW să iasă din industria auto este foarte real”, a mai spus Dingell.
Avocații familiarizați cu asemenea cazuri subliniază faptul că provocările pentru a dovedi intenția companiilor respective de a înșela autoritățile și consumatorii sunt majore. În trecut, EPA a optat pentru aplicarea unor amenzi usturătoare pentru producătorii auto găsiți cu nereguli, în locul condamnărilor penale – în cele mai multe cazuri legate de poluare pe care le-a mediat.
Cel mai cunoscut caz de folosire a unor dispozitive de manipulare datează din 1998, când EPA a ajuns la o înțelegere de un miliard de dolari cu șapte producători de motoare diesel, care foloseau tehnologia pentru a îmbunătăți informațiile legate de economia de carburant.
EPA ar putea amenda VW cu 18 miliarde dolari, ținând cont de faptul că amenda legală este de maximum 37.500 dolari/autoturism implicat. Pe de altă parte, experții spun că EPA nu va solicita în niciun caz o asemenea amendă. Astfel, contravenția ar urma să fie de câteva ori mai mare decât amenda de 100 milioane de dolari „încasată” de Hyundai și Kia în 2014.
Margo Oge, fostul director al Biroului de Transport și Calitate din cadrul EPA, a declarat că agenția va dori să aplice o amendă cât mai mare, „de ordinul sutelor de milioane de dolari”.