Prima pagină » Auto » Ce s-ar putea întâmpla cu grupul Volkswagen, în viziunea experților de la Bloomberg

Ce s-ar putea întâmpla cu grupul Volkswagen, în viziunea experților de la Bloomberg

Ce s-ar putea întâmpla cu grupul Volkswagen, în viziunea experților de la Bloomberg
Grupul Volkswagen este prea mare pentru a fi lăsat să falimenteze, fiind prea important pentru prosperitatea națională a Germaniei ca scandalul emisiilor să fie ignorat de Guvern și politicieni, comentează Bloomberg.

În parte, este vorba de rolul emblematic al Volkswagen, ca simbol al redresării economice a țării, după regimul nazist și distrugerile provocate de al doilea Război Mondial.

Angel Merkel, care a crescut în comunism în Germania de Est, a spus că prima ei mașină după căderea zidului Berlinului în 1989 a fost un VW Golf.

În cea mai mare parte, este vorba despre locuri de muncă: circa o treime din cei aproape 600.000 de angajați ai VW sunt în Germania, în afară de angajații lanțului de furnizori.

Pentru VW, pe de altă parte, apropierea de puterea politică este trecută în statut.

Când statul german a privatizat compania în 1960, landul Saxonia Inferioară, unde este localizat producătorul auto, a păstrat o participație minoritară de control (20%) și un loc în consiliul de supraveghere.

Viitorii președinți, cancelari și membri ai Guvernului și-au impus voința politică în acest land având alături VW.

Aceste legături politice și economice fac ca scandalul VW să fie un pericol mult prea mare pentru prosperitatea națională pentru ca Guvernul să fie un observator neutru.

„Este important pentru Guvernul german să analizeze scenarii pentru cel mai prost deznodământ”, a declarat Stefan Bratzel, director pentru cercetări în domeniul auto la Universitatea pentru Științe Aplicate din Bergisch Gladbach, Germania.

Între opțiunile lui Merkel se află susținerea landului Saxonia Inferioară de a-și crește participația la VW, sau stimulente fiscale pentru promovarea automobilelor electrice, consideră Bratzel.

Deocamdată, Merkel s-a limitat să ceară producătorului auro să rezolve rapid problema, iar atitudinea cancelarului arată reticența oficialilor guvernamentali de a exercita o influență directă în companii private, potrivit unei persoane apropiate situației.

Sursa a precizat că amploarea totală a scandalului nu este clară încă.

„Sigur că guvernele Germaniei țin seama de interesele de afaceri. Totuși, dacă te uiți la Franța, legăturile dintre companii și pliticieni sunt mult mai apropiate decât în Germania”, a declarat Marcel Fratzscher, directorul institutului DIW din Berlin.

Capitalizarea a piață a VW a scăzut cu 35% de la declanșarea scandalului, iar grupul ar putea să nu își permită acest lucru, dacă situația se va deteriora în continuare.

Bratzel a făcut referire la posibile asemănări cu cazul General Motors, producătorul american salvat de Guvernul american în timpul crizei financiare.

În timp ce creșterea participației statului la VW, fără încălcarea legislației europene în domeniul ajutoarelor de stat, este o opțiune, grupul este într-o situație mai bună decât General Motors, iar deocamdată nu există riscul ca producătorul auto să aibă dificultăți financiare serioase, consideră Bratzel.

Mai degrabă criza ar putea da Guvernului oportunitatea de a promova mai puternic automobilele electrice, a adăugat analistul.

Merkel are experiență în intervențiile pentru industria auto. În 2013, cancelarul a diluat legislația europeană în domeniul controlului poluării, care avea rolul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon ale automobilelor, acțiune pentru care a fost lăudată de asociația germană VDA.

Șeful Guvernului de la Berlin și-a explicat atunci decizia prin faptul că locurile de muncă trebuie protejate, iar baza industriei germane nu trebui slăbită.

Automobilele au reprezentat aproape 20% din exporturile totale ale Germaniei de anul trecut, de circa 1.500 de miliarde de dolari.

În privința Volkswagen, cancelarii germani nu intervin în deciziile companiilor. Dar participația landului Saxonia Inferioară la VW a atras politicieni de rang înalt în board-ul grupului, inclusiv pe predecesorul social-democrat al lui Merkel, Gerhard Schroeder.

Schroeder, care a făcut parte din consiliul de supraveghere al VW timp de opt ani, ca premier al landului, era cunoscut drept „cancelarul auto”, când a condus Germania în perioada 1998-2005, datorită apropierii sale de această industrie.

Sigmar Gabriel, care l-a succedat pe Schroeder ca premier al Saxoniei Inferioare și membru în board-ul VW, este în prezent vicecancelar și ministru al Economiei. Gabriel conduce și Partidul Social-Democrat, partenerul de coaliție al lui Merkel.

Un alt apropiat al lui Schroeder, Thomas Steg, fost ofițer de presă pentru SPD în Saxonia Inferioară, a fost purtător de cuvânt al Guvernului german în timpul primului mandat al lui Merkel. Ulterior, Steg și-a înființat propria companie de PR, iar în prezent reprezintă VW.

Omologul său de la grupul Daimler, Eckart von Klaeden, s-a alăturat companiei auto direct de la cancelaria Germaniei, unde a fost consilier senior pentru Merkel.

Scandalul din jurul VW a izbucnit în această lună în Statele Unite, compania fiind acuzată că se folosește de un soft care reduce nivelul noxelor la unele modele diesel, în timpul testelor oficiale.

Grupul a recunoscut ulterior că circa 11 milioane de vehicule din întreaga lume sunt dotate cu acest soft și a anunțat că le va rechema pentru înlăturarea softului și unele modificări tehnice. VW trebuie să prezente autorităților din Germania un plan de rezolvare a crizei, până pe 7 octombrie.

Citește și