Prima pagină » Economic » Afacerea momentului pe piața berii: SABMiller consideră că oferta de 104 miliarde de dolari a celor de la Anheuser-Busch InBev este prea MICĂ

Afacerea momentului pe piața berii: SABMiller consideră că oferta de 104 miliarde de dolari a celor de la Anheuser-Busch InBev este prea MICĂ

Afacerea momentului pe piața berii: SABMiller consideră că oferta de 104 miliarde de dolari a celor de la Anheuser-Busch InBev este prea MICĂ
SABMiller a respins miercuri oferta de preluare de 68,2 miliarde de lire sterline (104 miliarde dolari) din partea Anheuser-Busch InBev (AB InBev), considerând că propunerea subevaluează mult al doilea mare producător de bere la nivel mondial, relatează MarketWatch.

Anheuser-Busch InBev (AB InBev), cel mai mare producător de bere la nivel mondial, oferă circa 68,2 miliarde de lire sterline (104 miliarde dolari) pentru preluarea SABMiller, pe locul al doilea în piață, care a respins deja două propuneri private, relatează Bloomberg.

Producătorul Budweiser oferă 42,15 lire, în numerar, pentru fiecare acțiune a grupului SABMiller, printre ale cărui branduri se află Peroni și Grolsch.

Prețul este cu 44% peste cotația de închidere a titlurilor SABMiller din 14 septembrie, ultima zi înainte de apariția informațiilor legate de posibila fuziune, se arată într-un comunicat de miercuri al AB InBev.

SABMiller a respins deja două alte oferte din partea AB InBev, de 38 de lire sterline pe acțiune și 40 de lire pe acțiune.

„AB InBev este dezamăgită că board-ul SABMiller a respins două oferte anterioare, fără o implicare serioasă”, potrivit AB InBev.

După mai mulți ani de speculații, oferta AB InBev a fost grăbită de impactul încetinirii unor economii emergente precum China și Brazilia. În ultimul deceniu, pe piața berii a avut loc un proces de consolidare în urma căruia de pe piață au dispărut concurenți mai mici.

AB InBev, companie înregistrată în Belgia, oferă și o propunere alternativă care include o componentă în acțiuni, pentru circa 41% din titlurile SABMiller, care permite o finanțare corespunzătoare și susține o ofertă în numerar la un preț mai ridicat decât ar putea oferi AB InBev în caz contrar.

Nivelul ofertei ar trebui să fie atrăgător pentru investitorii în acțiunile SABMiller tranzaționate public, oferind totodată o investiție atractivă pentru Altria Group, cel mai mare acționar al SABMiller, și familia lui Alejandro Santo Domingo, între cele mai bogate din Columbia, care deține o participație de 14% la producătorul de bere.

Altria a anunțat într-un comunicat separat că susține oferta AB InBev și a cerut board-ului SABMiller să discute în mod corespunzător cu AB InBev.

Tranzacția ar putea fi cea mai mare fuziune din 2015, care este deja un an prolific în acest sens, și a patra cea mai mare preluare din istorie, potrivit datelor Bloomberg.

Împreună, AB InBev și SABMiller ar fi cea mai mare companie producătoare de bunuri de consum din lume în funcție de profituri, potrivit analiștilor companiei Exane BNP Paribas, care estimează că grupul nou format ar obține în 2016 un profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare de 25 de miliarde de dolari.

Grupul ar fi pe primul sau al doilea loc pe 24 din cele mai mari 30 de piețe ale berii la nivel mondial, consideră analiștii.

Producătorii de bere se confruntă cu cele mai mari provocări din ultima jumătate de secol, pe fondul reorientării consumatorilor de la berea de nivel mediu la cea premium, la berea fabricată tradițional sau la produse ieftine, se arată într-un raport publicat în iunie de analiștii companiei McKinsey & Co.

Industria berii s-a folosit de procesul de consolidare pentru a opri declinul unor piețe mature, cum sunt cele din Europa și Statele Unite, unde cumpărătorii sunt atrași de băuturile produse tradițional sau pur și simplu beau mai puțin.

AB InBev s-a format printr-o serie de achiziții care au reunit 16 branduri, de la Stella Artois și până la Budweiser.

Veniturile AB InBev au crescut de peste cinci ori în ultimii 10 ani, prin intermediul unor achiziții în valoare de aproape 100 de miliarde de dolari. Analiștii anticipează că avansul veniturilor va încetini în următorii cinci ani.

Cele două companii au fost văzute de analiști drept finalul procesului de consolidare din industria berii, întrucât nu sunt controlate de fundații de familie, cum este cazul Heineken, din Olanda, și Carlsberg, din Danemarca, iar operațiunile lor se suprapun geografic într-o măsură limitată.

Preluarea SABMiller ar conferi AB InBev acces la venituri de peste 7 miliarde de dolari în Africa, cu mărci cum ar fi berea lager Castler, și vânzări de aproape 4 miliarde de dolari în Asia. Astfel, ar scădea dependența AB InBev de regiunile Americilor și Braziliei.

America Latină este cea mai mare piață a SABMiller, iar acordul ar extinde prezența AB InBev în țări ca Ecuador, Columbia și Peru.

SABMiller, al doilea mare producător de bere la nivel mondial, este prezent pe piața românească prin intermediul Ursus Breweries, care deține unități de producere a berii la Timișoara, Buzău, Brașov și o unitate de producție de capacitate mică la Cluj. Totodată, grupul a achiziționat în 2009, prin Ursus Breweries, producătorul Bere Azuga.

 

Citește și