Într-un document de trei pagini transmis Guvernului francez, producătorul auto japonez cere modificări profunde ale alianței vechi de 16 ani, care să acorde companiilor o influență egală în deciziile comune și o structură încrucișată de acționariat mai echilibrată, de 25%-35%, au declarat surse guvernamentale și din companie.
În prezent, Renault deține o participație de 43,3% la Nissan și dreptul de vot hotărâtor în structura de management a alianței Renault-Nissan, înregistrată în Olanda.
Nissan deține în schimb o participație de 15% la Renault, fără drept de vot.
Solicitările Nissan sunt un răspuns al lui Ghosn, CEO al ambilor producători auto, la o decizie suprinzătoare din aprilie a ministrului francez al Economiei, Emmanuel Macron, prin care participația statului francez la Renault a fost majorată de la 15% la 19,7%. Ghosn a fost informat cu numai câteva ora înainte ca tranzacția să aibă loc.
Majorarea participației, descrisă ca temporară, a permis guvernului să își dubleze drepturile de vot la Renault.
Un plan de a reinstitui drepturile de vot ale Nissan la Renault, pentru a compensa influența sporită a guvernului francez, are deja sprijinul board-ului Renault.
Reprezentanții statului francez în board-ul Renault s-au abținut în votul care a avut loc pe 16 aprilie, iar ulterior au contestat legitimitatea acestuia, au spus sursele.
Propunerile Nissan, inițiate de adjunctul lui Ghosn, Hiroto Saikawa, merg mai departe.
Potrivit legislației francez și japoneze, acționariatul încrucișat în proporție de 25%-35% va permite Nissan să voteze, ca cel mai mare acționar al Renault, privând producătorul auto francez de un drept reciproc, la adunările negerale ale Nissan.
Acest fapt ar fi echivalent cu „o inversare a balanței de putere în cadrul alianței, în detrimentul Renault, potrivit unei surse guvernamentale franceze.
Purtătorii de cuvânt ai Ministerului francez de Finanțe, Renault, Nissan și cel al alianței producătorilor auto au refuzat să comenteze propunerile companiei japoneze.
„Nissan este complet dedicată succesului alianței și beneficiilor considerabile aduse de aceasta tuturor părților”, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei, Jonathan Adashek.
Blocajul marchează un nou nivel minim al relației lui Ghosn cu guvernul francez și pune în pericol viitorul unei alianțe apreciată deseori ca un succes rar într-o industrie auto marcată de fuziuni eșuate.
Acordul alianței permite Renault să numească directorii din conducerea de vârf a Nissan. Totodată, Renault și Nissan nu pot emite noi acțiuni sau să cumpere acțiuni ale celuilalt partener fără acordul board-ului acestuia.
Pentru protejarea locurilor de muncă și a investițiilor, guvernul francez este hotărât să își păstreze influența asupra Renault-Nissan și va susține fuziunea acestora doar dacă statul va rămâne cel mai mare acționar, a spus un oficial de la Paris.
Ghosn a tratat însă Nissan ca un partener egal și a mai încercat în trecut să ajusteze balanța de putere pentru a reflecta mai bine realitatea economică, aceea că Nissan și-a depășit compania mamă, asigurând două treimi din vânzările de vehicule ale alianței și o contribuție mai mare la profit.
Reprezentanții guvernului au criticat în particular membrii board-ului Renault, pentru că susțin măsuri care subminează interesele companiei.
„Carlos Ghosn este șeful a două companii. Într-un anumit moment apar conflicte”, a spus un oficial.
Unii reprezentanți guvernamentali cred că cererile Nissan sunt un complot pentru a-l convinge pe Macron să renunțe la o parte din drepturile de vot care vor intra în vigoare la 1 aprilie.
Avertismentul lui Ghosn ar putea fi eficient doar dacă guvernul va considera să este pregătit să continue acești pași strategici împotriva principalului acționar al Renault.
Următorul pas al Nissan ar putea fi o solicitare oficială adresată board-ului Renault, care se întrunește în decembrie, pentru modificarea acordului alianței.
Nissan explică în document că vrea un parteneriat egal, bazat nu doar pe încredere ci și pe contract, pentru a proteja compania japoneză de interferența guvernului francez prin intermediul Renault.
Dacă statul francez va reveni la participația de 15% la Renault, așa cum a promis, va deține încă 28% din drepturile de vot, la viitoarea adunare a acționarilor, suficientă pentru a garanta o participație minoritară de control.
Actuala deținere de 19,7% conferă statului majoritatea, dacă o va menține până în aprilie, ceea ce este cel mai probabil, consideră sursele.