Prima pagină » Știri » HARTA autostrăzilor din România. Câți kilometri vor fi inaugurați în 2016 și ce lucrări ar urma să înceapă

HARTA autostrăzilor din România. Câți kilometri vor fi inaugurați în 2016 și ce lucrări ar urma să înceapă

HARTA autostrăzilor din România. Câți kilometri vor fi inaugurați în 2016 și ce lucrări ar urma să înceapă
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) vrea să inaugureze în acest an 95 de kilometri de autostradă și are un buget de 4,23 miliarde lei, apropiat de cel din 2015.

Pentru 2016, din bugetul total de 4,23 miliarde lei, 1,73 miliarde lei sunt pentru construcția de autostrăzi, 948,8 milioane lei sunt pentru reabilitarea drumurilor naționale, iar 740,5 milioane lei sunt pentru variantele de ocolire. Pentru reabilitările de poduri și pasaje pentru drumuri naționale, CNADNR alocă 145,1 milioane lei, potrivit datelor companiei.

Astfel, în acest an ar putea fi inaugurate loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda (12,4 km și respectiv 16,3 km), lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,14 km) și o parte din loturile 2 și 4 ale acestui tronson (în lungime de 15 km și respectiv 22,13 km). Un al tronson care poate fi deschis în acest an, dacă problemele de mediu vor fi rezolvate, este Gilău-Nădășelu, în lungime de 8,7 km.

În plus, în 2016 sunt planificați pentru execuție 467,2 km de autostradă, constând în lansari de licitații, de studii de fezabilitate sau de lucrări. Din aceștia, 169,19 kilometri vor fi autostrăzi în concesiune. Mai exact, este vorba de autostrada de centură a municipiului București/sector Centura sud, de 48 km, care ar fi trebuit să fie gata încă din 2013,  la fel și Craiova-Pitești, de 121,19 km.

Alți 198,38 km sunt autostrăzi cu finanțare din fonduri europene (Dumbrava-Deva – 71,88 km, Sebeș-Turda – 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș – 56,5 km).

Autostrăzile cu finanțare de la bugetul de stat au 99,7 km. Este vorba de 3,3 km din secțiunea București-Moara Vlăsiei, pe care guvernul anterior promitea că va fi gata tot în 2013. Cu toate acestea, șoferii care vin de la Ploiești pe autostradă constată că aceasta se termină brusc, lucrările nefiind finalizate deși autostrada a fost inaugurată în iulie 2012.

Finanțare de la bugetul de stat merge și spre autostrada Brașov-Borș, secțiunea Suplacu de Barcău-Borș – 60,25 km, Gilău-Nădășelu – 8,7 km, Nădășelu-Mihăiești – 16,8 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău – 0,32 km, Comarnic-Brașov/ sector Comarnic-Predeal și Predeal-Cristian și drumul de legătură – 10,3 km).

Din suma de 1,73 miliarde lei alocată pentru construcția de autostrăzi în 2016, cele mai mari fonduri sunt pentru Coridorul IV (654 milioane lei): 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nădlac și 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavodă-Constanța. Alti 574,9 milioane lei vor fi prevăzuti pentru autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei pentru autostrada București-Brașov. Pentru tronsonul de autostradă Sebeș-Turda vor fi bugetati 246,5 milioane lei.

Cele 1,73 miliarde de lei alocate construcției de autostrăzi sunt: de la bugetul de stat (563,88 milioane lei), din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 – 2020 POIM (698,9 milioane lei), fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013 (374,2 milioane lei), cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă – credite externe de la BEI și BERD (49,27 milioane lei) și din fondurile externe nerambursabile preaderare (ISPA) – 43,78 milioane lei.

2,4 centrimetri de autostradă pe cap de locuitor

România deține cea mai mică rețea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puțin decât bulgarii și de opt ori mai puțin decât germanii. Datele reies din calculele gândul pe baza ultimelor  informații  Eurostat.

Cu o companie pentru drumuri și autostrăzi cu un buget anual de aproape 1 miliard de euro, de ce nu avem totuși șosele în România?

Contracte cu dedicație, supraevaluări de costuri, plăți pentru lucrări inexistente sunt doar câteva dintre motivele pentru care astăzi, după 26 de ani de la Revoluție, nu avem nici măcar 700 de kilometri de autostradă.

În premieră în ultimii ani, nu procurorii, ci un angajat al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a vorbit despre corupția din Compania care are în administrare cei 15.665 de kilometri de drum național și 695 de autostradă.

„Dacă se ia șpagă în CNADNR? Eu am informații de următorul tip. Sunt directori care au case mai mari decât Versailles-ul și care au lucrat toată viața lor la stat. Mai  e o problemă. Au gestionat contracte care și-au mărit valoarea de la un milion de euro la 10 milioane de euro, au contracte pe niște caiete de sarcini doar la anumite firme, adică erau făcute caiete de sarcini mănușă, pentru anumite firme. (…) Mă uit un pic la cum e făcut caietul de sarcini și pot să spun cu o probabilitate de 70-80% cine câștigă un contract. Și vă spun dumnevoastră acum că am precizat în anumite cazuri cu mult înainte cine o să câștige și s-a confirmat”, a declarat, pentru gândul, Alin Goga, director adjunct de investiții la Regionala Craiova a CNADNR.

Evoluția anuală a numărului de kilometri de autostradă inaugurați în România:

1972: 98  km

1987: 18 km

2004: 97 km

2007: 50 km

2009: 42 km

2010: 10 km

2011: 50 km

2012: 164 km

2013: 116 km

2014: 22 km

2015: 12 km, închiși 22

 

Autor

Citește și