Ministrul transporturilor, Dan Costescu, susține că o estimare realistă ar însemna că România va avea 1.000 de kilometri de autostradă abia în 2020-2022. În acest moment, în țara noastră numărul de kilometri de autostradă este 679.
„Aș putea să spun că este un obiectiv realist în patru cinci ani să realizăm ce ne-am propus. (…) În 2020 – 2022 vom avea acei 1.000 de kilometri de autostradă”, a declarat Costescu la TVR.
Dacă nu avem autostrăzi, nici taxele pe care șoferii trebuie să le plătească pentru a circula pe astfel de drumuri nu vor fi realitate prea curând. Cel puțin nu în următorii doi ani.
„Având în vedere că taxa pe autostradă e asociată cu mecanismul parteneriatului public-privat, e clar că nu așteptăm taxe nici în 2016 și nici în 2017. În acest moment, Ministerul Transporturilor nu are în vedere un astfel de proiect”, a spus ministrul.
Pentru 2016, din bugetul total de 4,23 miliarde lei, 1,73 miliarde lei sunt pentru construcția de autostrăzi, 948,8 milioane lei sunt pentru reabilitarea drumurilor naționale, iar 740,5 milioane lei sunt pentru variantele de ocolire. Pentru reabilitările de poduri și pasaje pentru drumuri naționale, CNADNR alocă 145,1 milioane lei, potrivit datelor companiei.
Astfel, în acest an ar putea fi inaugurate loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda (12,4 km și respectiv 16,3 km), lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,14 km) și o parte din loturile 2 și 4 ale acestui tronson (în lungime de 15 km și respectiv 22,13 km). Un al tronson care poate fi deschis în acest an, dacă problemele de mediu vor fi rezolvate, este Gilău-Nădășelu, în lungime de 8,7 km.
În plus, în 2016 sunt planificați pentru execuție 467,2 km de autostradă, constând în lansari de licitații, de studii de fezabilitate sau de lucrări. Din aceștia, 169,19 kilometri vor fi autostrăzi în concesiune. Mai exact, este vorba de autostrada de centură a municipiului București/sector Centura sud, de 48 km, care ar fi trebuit să fie gata încă din 2013, la fel și Craiova-Pitești, de 121,19 km.
Alți 198,38 km sunt autostrăzi cu finanțare din fonduri europene (Dumbrava-Deva – 71,88 km, Sebeș-Turda – 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș – 56,5 km).
Autostrăzile cu finanțare de la bugetul de stat au 99,7 km. Este vorba de 3,3 km din secțiunea București-Moara Vlăsiei, pe care guvernul anterior promitea că va fi gata tot în 2013. Cu toate acestea, șoferii care vin de la Ploiești pe autostradă constată că aceasta se termină brusc, lucrările nefiind finalizate deși autostrada a fost inaugurată în iulie 2012.
Finanțare de la bugetul de stat merge și spre autostrada Brașov-Borș, secțiunea Suplacu de Barcău-Borș – 60,25 km, Gilău-Nădășelu – 8,7 km, Nădășelu-Mihăiești – 16,8 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău – 0,32 km, Comarnic-Brașov/ sector Comarnic-Predeal și Predeal-Cristian și drumul de legătură – 10,3 km).
Din suma de 1,73 miliarde lei alocată pentru construcția de autostrăzi în 2016, cele mai mari fonduri sunt pentru Coridorul IV (654 milioane lei): 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nădlac și 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavodă-Constanța. Alti 574,9 milioane lei vor fi prevăzuti pentru autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei pentru autostrada București-Brașov. Pentru tronsonul de autostradă Sebeș-Turda vor fi bugetati 246,5 milioane lei.
Cele 1,73 miliarde de lei alocate construcției de autostrăzi sunt: de la bugetul de stat (563,88 milioane lei), din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 – 2020 POIM (698,9 milioane lei), fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013 (374,2 milioane lei), cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă – credite externe de la BEI și BERD (49,27 milioane lei) și din fondurile externe nerambursabile preaderare (ISPA) – 43,78 milioane lei.
2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor
România deține cea mai mică rețea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puțin decât bulgarii și de opt ori mai puțin decât germanii. Datele reies din calculele gândul pe baza ultimelor informații Eurostat.
Evoluția anuală a numărului de kilometri de autostradă inaugurați în România:
1972: 98 km
1987: 18 km
2004: 97 km
2007: 50 km
2009: 42 km
2010: 10 km
2011: 50 km
2012: 164 km
2013: 116 km
2014: 22 km
2015: 12 km, închiși 22