Prima pagină » Magazin » Povestea românului care a fugit din țară în comunism și a devenit director muzical la Disneyland: „În tot ce creez, includ o bucățică din România”

Povestea românului care a fugit din țară în comunism și a devenit director muzical la Disneyland: „În tot ce creez, includ o bucățică din România”

Au trecut 30 de ani de când Vasile Șirli a hotărât să părăsească România și să se mute la Paris. De atunci, a devenit un nume important în industria muzicală europeană, ajungând să lucreze cu artiști precum Tina Turner, Phil Collins, Peter Gabriel sau inginerul de sunet din spatele ceremoniei de decernare a premiilor Oscar. De aproape un sfert de secol este director muzical al Disneyland Paris, iar toate spectacolele, paradele și muzica ce răsună zilnic în atracția turistică numărul 1 în Europa au fost filtrate mai întâi de urechile sale.

L-am întâlnit pe Vasile Șirli în biroul său din culisele parcului Disneyland Paris, în fața unei imense console de mixaj. Lucra la ultimele retușuri pentru cel mai recent spectacol tip musical realizat în cadrul parcului, The Forest of Enchantement: A Disney Musical Adventure. În încăpere se află poze ale celor colaboratorilor săi la acest spectacol, printre care Gordon Goodwin și formația acestuia, Big Phat Band, cu care a realizat coloana sonoră a melodiilor din musical și, din loc în loc, jucării întruchipând personaje Disney. Modest, povestește în șoaptă despre marii artiști, manifestându-și astfel respectul față de ei, punctând pe alocuri cu mâinile în discursul său, ca și cum ar dirija, or reproducând ritmuri incluse în spectacol. „În fiecare moment muzical creat încerc să includ câte ceva românesc”, povestește Șirli.

Angajat în cadrul parcului de distracții de la deschiderea acestuia, în 1992, își amintește cu lux de amănunte momentul în care a fost recrutat. „M-au sunat să îmi spună că vicepreședintele artistic al Disneyland Paris voia să mă vadă și că Disney plănuia să creeze în Europa ceva special.”

Vasile Șirli este director muzical al Disneyland Paris, iar printre rolurile sale se numără coordonarea muzicienilor care fac performanțe live permanent în parc, schimbarea repertoriilor formațiilor, muzica ce se aude în toate zonele parcului, diferită în funcție de tematica respectivei zone, ș.a. „Sunt responsabil de tot ce se întâmplă din punct de vedere muzical în parc  și este foarte incitant pentru că trebuie să lucrez pe planuri diferite, într-o zi lucrezi cu muzică de Tchaikovski, în altă zi cu muzica lui Elton John, este plăcut, iar atunci când vine Phil Collins și te complimentează de modul în care i-ai transformat muzica în spectacol, este extrem de plăcut.”

Responsabilitatea lui în cadrul celui mai nou spectacol al Disneyland este de artistic music producer – „aceeași funcție ca a lui George Martin pentru Beatles”, explică Șirli. Din spatele unui geam de sticlă, discută cu artiștii care interpretează melodiile, punctând plusurile și minusurile performanței lor artistice.

Vasile Șirli s-a născut în Banat, a studiat în Timișoara, iar la 19 ani a plecat în București pentru a studia în cadrul Conservatorului din București (Universitatea Națională de Muzică din București). După terminarea studiilor, a lucrat vreme de opt ani ca editor la Editura Muzicală, dar a fost și muzicolog, iar ulterior a început să scrie cântece pentru teatru și cinema. A fost cooptat apoi în echipa casei de discuri naționale Electrecord, ca director artistic și de unde a decis să își dea demisia. „Mi-a fost spus foarte discret punând radioul foarte tare și vorbindu-mi-se în șoaptă, nu pot să accept demisia, am să vă consider în an sabatic, an fără salariu, fiindcă altfel nu mai poți pleca din țară.”, își amintește el de discuția referitoare la plecarea sa din anul 1984. Începus deja să lucreze în străinătate cu artiști precum Lucian Pintilie în Franța și, dacă ar fi demisionat, nu ar mai fi putut să plece.

„Dosarul meu a ajuns la cabinetul numărul 2 care era al Elenei Ceaușescu, care controla totul. Mi s-a spus că dacă vreau să am viză de plecare, să mă duc la Paris să cer prelungire de viză, cu alte cuvinte, ”, i s-a spus artistului în 186. A luat atunci decizia de a rămâne în Franța, cu dorința de a fi freelancer. Nu a acceptat de la început propunerea de la Disney, însă o clauză din contractul său care îi permite să lucreze și pentru proiecte din afara parcului, i-au oferit libertatea de care avea nevoie pentru a accepta postul, chiar la deschiderea acestuia, în urmă cu 24 de ani.

Citește în continuare pe businessmagazin.ro.

Autor