„Consumul domestic nu va fi de ajuns pentru a acoperi impactul noilor interdicții, astfel că, în prima fază, estimăm o creștere semnificativă a prețurilor țigărilor. Pe de altă parte, asistăm deja la o reorientare a producătorilor și comercianților către soluții alternative, precum vânzarea de țigări electronice și alte tipuri de dispozitive. Nu este exclus, în contextul măsurilor prohibitive care vor intra în vigoare în martie, să asistăm la o regândire a promovării consumului de țigări prin dezvoltarea unor spații de fumat alternative, în aer liber, care să respecte legislația în vigoare”, au declarat analiștii KeysFin.
Aceștia amintesc de soluția lansată pe internet privind construcția unor clădiri cu ziduri circulare, în condițiile în care legea prevede interzicerea consumului de țigări în locații cu cel puțin doi pereți și acoperiș.
„Industria tutunului din România a fost lovită în plin de toate restricțiile impuse în ultimii ani. Datele raportate la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor arată că cifra de afaceri a producătorilor și comercianților de țigarete din România a scăzut la jumătate în ultimii patru ani, de la 2,26 miliarde de lei în 2010 la 949 milioane de lei, în 2014. Interesant este că profitabilitatea sectorului a urmat un trend total diferit. Dacă în 2010, cele 15 companii întregistrate în România raportau un profit de 31,4 milioane lei, în 2014, cele 17 firme care au raportat date financiare anunțau un nivel de profitabilitate de 48,8 milioane lei”, notează sursa citată.
Situația poate fi explicată prin evoluția prețului țigărilor și măsurile luate de producători și comercianți în ultimii patru ani.
„După un record negativ de profitabilitate, de 24,8 milioane de lei în 2011, firmele au înțeles că este timpul să ia măsuri de restructurare, iar efectele acestora s-au văzut în anii următori. Industria tutunului a urmat trendul crizei economice, reușind să își mențină marja de câștig, în ciuda prăbușirii cifrei de afaceri”, arată reprezentanții fimei.
Analiza KeysFin arată că cele mai importante firme din industria tutunului din România sunt JTI International Manufacturing, British American Tabacco, Philip Morris România, China Tabacco International și Rom Ital. Împreună, acestea au realizat în 2014 o cifră de afaceri totală de 947,5 milioane de lei.
Cel mai important jucător este JTI, cu afaceri de 545,2 milioane de lei și 260 de salariați, urmat de British American Tabacco cu 179,1 milioane lei și 560 de angajați și Philip Morris România cu 165,9 milioane lei.
Potrivit analiștilor de la KeysFin, datele reprezintă doar o fotografie a unei piețe în care evaziunea și contrabanda înregistrează încă valori importante.
„Există încă un comerț important de țigări de contrabandă, aduse din țările din jur, dar și un consum de țigări nefiscalizate, a cărui valoare este de peste 20 % din piață. Potrivit unui studiu independent Novel Research, una din șase țigarete vândută în România este de contrabandă. De menționat că datele studiului se bazează strict pe informații de la consumatori”, spun experții.
Datele statistice arată că, dintr-un pachet de 20 de țigări vândut legal, 12 țigarete reprezintă echivalentul accizelor, 4 țigarete – TVA, iar restul profitul producătorului și al comerciantului. Astfel, din prețul final plătit de un fumător pentru un pachet de țigarete comercializat legal, 80% reprezintă bani care intră la bugetul de stat.
„Intrarea în vigoare a legii fumatului va influența, astfel, și încasările la bugetul de stat. Pe de altă parte, restricțiile își vor regăsi efectele pozitive, pe termen mediu și lung, în starea de sănătate a populației. Iar acest lucru va duce la o scădere a cheltuielilor medicale generate de efectele consumului de tutun”, afirmă KeysFin.