Un videoclip numit „Trolling Ted Cruz” ar fi putut fi cel mai mare succes pe YouTube al americanului Zach Etkind. Din anul 2012, antreprenorul în vârstă de 28 de ani a încărcat pe canalul său numit „Donnie Does” videoclipuri-parodie, experimente și cascadorii în speranța de a deveni viral și, implicit, faimos.
Doar că filmarea lui a fost transformată în Vine (rețea de socializare video) de o altă persoană, încărcată ca material original și apoi distribuită de milioane de oameni fără ca cineva să aibă habar că e realizată de Zach Etkind, scrie Washington Post.
Filmarea a fost realizată chiar la un mitting de susținere a candidatului republican pentru fotoliul de președinte al SUA. Etkind a confecționat o pancartă pe care a lipit, una lângă cealaltă, o poză cu figura lui Cruz și o alta cu chipul actorului Brian Baumgartner – celebru pentru rolul lui Kevin din „The Office”.
Apoi a mers la o întâlnire a lui Cruz cu susținătorii săi în Anderson și, chiar în timpul discursului politicianului, a ridicat afișul deasupra mulțimii și a cerut în gura mare să știe dacă Ted Cruz și Brian Baumgartner sunt una și aceeași persoană. Politicianul a rămas cu gura căscată.
Așa cum se aștepta, clipul a devenit viral și a avut peste 4 milioane de vizualizări, dar și o postare pe Twitter de pe pagina „fabricii de virale”, Buzzfeed. Singura problemă este aceea că oamenii nu distribuiau versiunea realizată de Etkind. Cineva a realizat o variantă de Vine a clipului, ca un scurt GIF animat care rulează „în buclă” în care este focalizată și reacția candidatului republican la vederea posterului. Astfel, toată lumea, inclusiv Buzzfeed, a început să distribuie această secvență.
„Acest Vine a fost furat, distribuit de @buzzfeed, iar acum a fost vizualizat de peste 4 milioane de ori, fără să mi se dea niciun fel de credit pentru realizarea lui”, s-a plâns Etkind într-o postare pe Facebook. „Am cheltuit 18 dolari pe acel semn, aproape că am fost ucis de Serviciile Secrete și asta este recunoștința pe care o primesc?!”, a mai scris Etkind.
Într-un mesaj adresat ziarului Washington Post, Etkind a adăugat că veniturile din promovarea pe care le-a pierdut se ridică, probabil, la aproximativ două mii de dolari. În acest timp, persoana care a piratat clipul se bucură continuu de vizualizări și followeri.
Fondatorii Youtube numesc aceste acțiuni „freebooting”: practica de a descărca un anumit video și de a-l reîncărca apoi sub formă de clip original fără obținerea unei permisiuni din partea celui care le-a realizat inițial și chiar fără a menționa că drepturile de autor îi revin acestuia din urmă. Atât orientarea Facebook către mai mult conținut video, cât și rețele precum Vine și Instagram sau agregatori ca World Star au determinat multe probleme în legătură cu acest „freebooting”.
De fapt, unul dintre celelalte succese ale lui Etkind, o cascadorie numită „Donny îl bate pe Pacquiao”, a fost de asemenea furat de World Star. Versiunea lor a adunat 1,1 milioane de vizualizări, a lui Etkind mai puțin de 300.000, iar încercările de a șterge această copie de pe Internet nu au avut niciun rezultat. Autorul are, din nou, aceeași problemă cu Buzzfeed, ai cărui reprezentanți nu au răspuns în niciun fel la cererile lui de a-și obține drepturile de autor pentru video.
„Chiar am învățat în ultima vreme că nu te poți aștepta ca oamenii să-și facă timp și să-și facă și datoria de a descoperi de unde vine un anumit video. Nu cred că o fac cu rea intenție, doar că nu le pasă suficient de mult”, a spus Etkind, care a adăugat și că va începe să pună watermark-uri pe toate produsele proprii.
De cealaltă parte, puștiul care a furat clipul se promovează și mai tare prin celebritatea pe care a obținut-o. „Am atins apogeul. De aici viața mea poate doar s-o ia la vale”, a scris acesta.