”Teoretic, cei care fac parte din această categorie ar trebui să reprezinte o resursă umană de calitate, testată corespunzător, pe care să o folosim ca atare. Aceasta cred că a fost intenția inițială a legislatorului, atunci când s-a definit cadrul de recrutare și de numire a înalților fuincționari și a inspectorilor guvernamentali. Am constatat însă că avem de-a face cu o legislație al cărei spirit inițial a fost deturnat, prin numeroase modificări”, a declarat premierul de la tribuna Camerei Deputaților.
El a indicat legea 888/99, privind Statutul Funcționarilor publici și HG 341/2007 privind intrarea în categoria înalților funcționari publici.
”La început, categoria înalților funcționari publici a fost gândită unitar, în care să se acceadă în baza unui concurs național, pe o funcție vacantă de inspector guvernamental. Ulterior, prin mobilității, putea fi ocupate funcții publice de nivel superior, inclusiv de prefect sau subprefect”, a adăugat Cioloș.
El a mai spus că, în prezent, se fac concursuri pe post, nu un concurs național.
”În opinia noastră, nu este normal acest lucru și de aceea analizăm care e cea mai bună soluție pentru a reveni cel puțin la spiritul reglementărilor inițiale, dacă nu chiar să le îmbunătățim”, a subliniat premierul.
Referindu-se la numirile și eliberările din funcțiile de prefect și subprefect, Dacian Cioloș a afirmat că schimbările au fost făcute ca urmare a unei analize permanente a Guvernului.
”Am ajuns la concluzia că, până în prezent, ca și cei care vor urma, fie nu au performat anterior, fie nu au reușit să susțină corespunzător politica Guvernului în teritoriu, fie nu au respectat echidistanța politică. Să nu fim ipocriți: sistemul de numire al prefecților și subprefecților a permis numirea aproape sistematică a unor oameni cu simpatii politice sau chiar membri de partid. Pentru că acesta a fost sistemul – în ultimii ani toți cei recrutați pe posturi de conducere deconcentrate sau prefecți aveau foarte puține șanse să fie numiți dacă nu aveau susținere politică sau nu erau membri de partid”, a explicat Cioloș.
El a mai spus că în procesul de selecție a celor numiți în aceste funcții s-a avut în vedere, printre altele, experiența și probitatea morală. Cioloș a arătat că, din 2009, nu a mai fost organizat niciun concurs pentru intrarea în rândul inspectorilor guvernamentali, iar numirile au fost făcute, în general, prin excepție de la prevederile legale.