Când primul satelit artificial din lume, Sputnik 1, a fost lansat pe orbita Terrei, acesta a revoluționat modul în care lumea comunică. Momentul a dat naștere cursei spațiale dintre SUA și Uniunea Sovietică și a dus la dezvoltarea miilor de sateliți aflați atăzi pe orbita planetei, care permit comunicarea, navigarea și transmiterea de programe TV oriunde în lume, notează Go4it.
Totuși, sateliții sunt scumpi, iar ducerea lor în spațiu este o operațiune care nu este nici ea ieftină sau lipsită de pericole. De multe ori rachetele care transportau spre spațiu sateliți de zeci de milioane de dolari au explodat. Mai mult, orbita planetei s-a aglomerat, iar în acest moment nu există o modalitate prin care să fie aduși la sol sateliții scoși din uz. Aceștia reprezintă un pericol pentru cei existenți, dar și pentru structuri masive și extrem de importante, precum Stația Spațială Internațională.
Airbus crede că are o soluție la toate aceste probleme. Compania propune înlocuirea sateliților cu drone care să zboare la altitudini foarte mari (18.000 m). Aceste aparate de zbor sunt relativ ieftine și ușor de lansat. Dronele mai au un avantaj major în competiția cu sateliții: pot face fotografii mult mai clare, deoarece zboară la altitudine mult mai mică. Singura problemă ar fi că dronele standard nu pot sta atât de mult în aer.
Compania a prezentat recent drona Zephyr T, care își ia toată energia necesară de la soare. Aeronava este similară cu cea, numită „Aquila”, prin care Facebook dorește să ofere internet în zonele care nu au acces la acest serviciu.
„Va fi alimentată de panouri solare montate pe aripi și va fi capabilă să stea la altitudini mai mari de 18 km timp de mai multe luni”, a declarat Mark Zuckerberg, directorul executiv al Facebook.
Potrivit Go4it, și dronele Airbus vor trebui ca din când în când să aterizeze pentru schimbarea bateriilor și montarea de noi tehnologii pe ele.
Airbus a început să lucreze la drone-satelit în 2008, iar în 2007 nava sa Zephyr 7 a doborât recordul mondial pentru cel mai lung zbor fără realimentare (14 zile). Pe baza acestui model au fost dezvoltate dronele Zephyr S și Zephyr T.
Modelul S va intra în serviciul armatei britanice care îl va folosi pentru misiuni de supraveghere.