Ministrul Culturii Corina Șuteu spune că demolarea imobilului este extrem de îngrijorătoare atât din rațiuni urbanistice, cât și din considerente ce țin de memoria afectivă a Bucureștiului. Vreme de 11 ani, pe calcanul (perete exterior din spate fără deschideri al unei case destinat să fie acoperit de zidul asemănător al clădirii vecine – n.r.) de pe Arthur Verona, artiștii urbani au desenate murale ce s-au statornicit în memoria colectivă drept simboluri urbane ale orașului.
„Vestea că se dorește demolarea imobilului din intersecția străzii Arthur Verona cu Dionisie Lupu este extrem de îngrijorătoare. Zona istorică Arthur Verona – Dionisie Lupu – Pitar Moș are un țesut și un peisaj urban păstrate nealterate aproape în totalitate, iar această insulă de identitate a Bucureștiului istoric este singurul exemplu coerent de regenerare și revitalizare urbană din Capitală, la care au contribuit decisiv festivalul Street Delivery și Fundația Carturesti. Calcanul casei care urmează să fie demolată a căpătat în cei 11 ani de Street Delivery o valoare simbolică a locului, devenind un reper nou într-un spațiu vechi de două secole. Calcanul casei a devenit un reper urban, a avut o funcție de coagulare artiștilor și activiștilor și face parte deja din memoria afectivă a centrului orașului.”, a scris Corina Șuteu pe pagina oficială de Facebook.
„Dezvoltarea orașului și salvarea memoriei și identității Bucureștiului nu trebuie să se excludă. Ele trebuie să dialogheze, dar cu precizarea permanentă a faptului că Bucureștiul este un oraș agresat atât de demolările sistematice din anii 80, cât și de cele petrecute în ultimii 10-15 ani, agresiuni profunde care au afectat ireversibil patrimoniul construit al Capitalei.”, a mai scris Ministrul Culturii Corina Șuteu pe pagina personală de Facebook.
De asemenea, Cristian Neagoe, co-fondator al Street Delivery, a scris pe Facebook: „De 11 ani, zidul ăsta de la Street Delivery înseamnă ceva pentru București și bucureșteni. Dar banii, combinațiile și cinismul trec deseori peste lege, zone protejate sau memorii afective. Să vedem dacă și în cazul ăsta”.
Desenul mural din 2016. Pasărea neagră a lui Sabek.
Tot Cristian Neagoe a publicat pe Facebook un text cu intenția de a da posibile răspunsuri la întrebarea: „Ce-i cu pasărea aia neagră de la Street Delivery?”
„Multă lume ne-a întrebat ce semnifică pasărea lui Sabek, artistul din Madrid care a venit pentru prima oară la București să deseneze un mural pentru Street Delivery Meserie!
Pentru spaniol, acvila e o expresie a libertății. La asta s-a gândit când își imagina Bucureștiul, asta i-a trecut prin minte când i-am trimis releveul calcanului de pe strada noastră”, au scris organizatorii Street Delivery pe pagina de Facebook a festivalului.
„Pentru noi, care cunoaștem straturile mai profunde ale orașului, lucrarea lui Sabek capătă înțelesuri pe care el n-avea cum să le știe. Pasărea neagră care planează amenințător poate fi și umbra care s-a lăsat peste București după recentele alegeri locale.
Aceeași pasăre răpitoare, în contextul clădirii care de 11 ani prinde viață la Street Delivery, anunță ultimul mural care va fi găzduit de acest calcan. Proprietarul ne-a transmis că, în decursul lui 2016, clădirea iconică pentru street art-ul bucureștean va fi demolată, în locul ei urmând să apară încă un turn de birouri”, spun organizatorii Street Delivery.
Despre Calcanul Bucureștiului vorbește și Edmond Niculușcă de la Asociația Română pentru Cultură, Educație și Normalitate – ARCEN. Iată mesajul pe care l-a publicat tânărul pe Facebook:
„Propietarul casei din Str. Dionisie Lupu colț cu Arthur Verona va demola casa în cursul acestui an. Mai multe surse confirmă această intenție. Zona istorică Pitar Moș (zona protejată nr. 34) va fi alterată. În zonă nu există plombe post 1989, cu o singură excepție nefericită – TIAB, lângă Cărturești, dar destul de retrasă de la stradă, cât să nu afecteze fundamental peisajul străzii. Calcanul casei a devenit un reper urban, a avut o funcție de coagulare și face parte deja din memoria afectivă a locului.”, scrie Edmond Niculușcă.
Mai mult, Edmond Niculușcă spune că demolarea imobilului este „o dovadă de meschinărie și cinism”:
„Nu cred că Bucureștiul mai poate suporta distrugerea unor insule de identitate. Sunt tot mai puține. Salvarea integrală a Bucureștiului istoric, a peisajului urban, este o responsabilitate pe care trebuie să și-o asume și autoritățile locale și comunitatea urbană, și să o înțelegă și propietarii caselor din zona istorică. A fi proprietar de casă veche nu înseamnă a fi stăpân al orașului. Faptul că proprietarul a permis ca timp de 10 ani să fie pictat calcanul propriei case, iar acum vrea demolarea ei, mi se pare o dovadă de meschinărie și cinism.”, a scris Niculușcă pe Facebook.