Prima pagină » Economic » Cât îi costă pe cetățeni birocrația din România

Cât îi costă pe cetățeni birocrația din România

Cât îi costă pe cetățeni birocrația din România
Costul birocratic pentru cetățeni este de 3 miliarde de euro, arată un document elaborat de Ministerul Educației. Studiile identifică o povară administrativă pentru mediul de afaceri de aproximativ 3 miliarde de euro, reprezentând peste 2% din PIB.

România se află pe locul 55 din 189 în clasamentul global privind ușurința cu care o companie își poate plăti taxele, în condițiile în care o firmă medie are de făcut 14 plăți de taxe anual, față de o medie regională de mai puțin de zece plăți, potrivit unui document elaborat de Ministerul Economiei.

În clasamentul mondial Doing Business, în care sunt incluse 189 de țări. România ocupă locul 45 la ușurința de a demara o afacere și poziția 64 la înregistrarea proprietății, dar stă mult mai prost obținerea autorizației de construcție (105) și conectarea la rețeaua electrică (133).

În prezent, costul birocratic pentru cetățeni este de 3 miliarde de euro. Studiile identifică o povară administrativă pentru mediul de afaceri de aproximativ 3 miliarde de euro, reprezentând peste 2% din PIB.

De asemenea, țara noastră se află pe locul 7 la obținerea unui credit, 57 din punct de vedere al protecției investitorilor, 55 usurința de a plăti taxele, 34 la aplicarea contractelor și 46 la intrarea în procedura de insolvență.

În document se precizează că România se află pe primul loc între 189 de state la comerț exterior, din punct de vedere al taxelor vamale și al timpului petrecut la frontieră.

Proiectul „România competitivă”, elaborat de Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, este un document-strategie al Guvernului care prevede organizarea a 16 sesiuni consultative, prima fiind legată de debirocratizare, pe baza a 90 de măsuri economice ce pot contribui la definirea unei dezvoltări sustenabile până în 2020. Sesiunile, organizate în perioada 12 iulie-15 septembrie, sunt conduse de Vasile Iuga, senior adviser PwC.

Pe zona de debirocratizare, printre măsurile propuse se numără dezvoltarea serviciilor de guvernare electronică și consolidarea unui ghișeu unic online pentru relația dintre persoanele fizice și juridice cu instituțiile statului, crearea unei infrastructuri de tip cloud pentru administrația publică, interconectarea bazelor de date ale instituțiilor publice, reducerea costurilor impuse oamenilor de afaceri și IMM-urilor prin taxe administrative, precum cele pentru obținerea unei autorizații.

De asemenea, proiectul are în vedere reducerea birocrației pentru mediul de afaceri, inclusiv prin solicitările primite pe platforma www.maisimplu.gov.ro.

Bugetul total estimat pentru implementarea Axei 1 din Programul Operațional pentru Capacitate Administrativă 2014 – 2020, în care se încadrează și simplificarea procedurilor administrative, este de 326 milioane de euro. Bugetul estimativ pentru implementarea Axei 2 din Programul Operațional Competitivitate 2014 – 2020 în care se încadrează și dezvoltarea serviciilor de guvernare electronică și de cloud computing este de aproximativ 600 milioane de euro.

Finanțarea de la bugetul de stat implică, în general, activități care pot fi realizate în limita cheltuielilor cu salariile adoptate anual prin Legea bugetului de stat. De asemenea, din aceste bugete vor fi acoperite cheltuielile aferente co-finanțării necesare pentru activitățile realizate prin proiecte finanțate din fonduri structurale.

Responsabili pentru aplicarea acestor măsuri sunt ministerele și alte autorități/instituții publice.

Citește și