Una dintre propunerile Ministerului Transporturilor invocă un plan de acțiune pentru „restructurarea companiei CFR Marfă, urmată de demararea procesului de privatizare începând cu trimestrul I 2018″.
„După implementarea programului de restructurare, programat a se derula în cursul anului 2017, și emiterea de către consultantul ce va fi selectat de către CN CFR Marfă SA a opiniilor și concluziilor (…) se preconizează modificarea/actualizarea strategiei de privatizare aprobată prin HG nr. 46/2013 cu obținerea tuturor avizelor necesare, inclusiv de la CSAT și Consiliul Concurenței”, se arată în documentul citat.
Dar procesul de privatizare – prin listarea la Bursă a unor pachete minoritare de acțiuni – trebuia încheiat până în luna mai 2016, pentru că atunci a expirat termenul unui ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană pentru CFR Marfă și acordat chiar în vederea privatizării. Au fost, astfel, convertite în acțiuni datorii de 380 de milioane de euro, urmând ca pe Bursă să se listeze 25%, apoi alte 26% din acțiunile CFR Marfă. Altfel, societatea „ar ajunge cu siguranță în faliment”, se arăta într-un proiect de strategie de privatizare din 2015 care prevedea listarea la Bursă a transportatorului public feroviar.
Pe lângă problema acestui ajutor de stat, privatizarea CFR Marfă mai evidențiază și dificultatea evaluării companiei. Dacă la prima încercare de vânzare, în 2005, societatea era evaluată la un miliard de euro, la ultima încercare – în 2013 – statul a cerut doar 180 de milioane de euro. Apoi, odată cu intenția din 2015 de listare la Bursă, a rezultat o revenire la evaluarea de un miliard de euro: două pachete de acțiuni, însumând 51% din capitalul societății, urmau să fie ofertate pentru 500 de milioane de euro.
Conform unor calcule estimative ale sindicatului CFR Marfă, doar cele 40.000 de vagoane ale companiei valorează „chiar si la fier vechi” peste 250 de milioane de euro. Alte 250 de milioane de euro ar valora cele aproximativ 900 de locomotive. Tocmai aceste diferențe între estimările privind valoarea CFR Marfă au atras atenția și Consiliului Concurenței.
O eventuală investigație derulată de Comisia Europeană cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform față de CFR Marfă s-ar putea desfășura într-un un termen mediu de doi ani. În anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acțiuni. Ulterior, din cauza nefinalizării acestui proces de privatizare, Comisia Europeană a menționat faptul că, cel mai probabil va declanșa o procedură de investigație privind măsurile de ajutor de stat acordate în favoarea CFR Marfă.