Tarife mai mici pentru transportatori și mai mari pentru persoanele fizice. Așa s-ar putea traduce noile prețuri maxime ale polițelor RCA , anunțate de ASF, cel puțin în viziunea președintelui Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean, care a declarat, pentru Gândul, că noile tarife pentru cei care conduc autoturisme cu o capacitate cilindrică între 1.201 și 1.400 cmc sunt „total incorecte”, având în vedere că au crescut cu 31%. În argumentarea sa, Muntean a invocat datele relevate de raportul Milliman, emis în cursul acestui an, „în care erau evidențiate, pentru prima dată în istoria asigurărilor, care au fost tarifele medii pentru fiecare categorie de vârstă și categorie de autovehicul”.
„Pentru șoferul, între 30 și 40 de ani, ce conduce un autovehicul cu capacitate între 1.200 și 1.400 cmc, în raport prețul era de 466 lei. În momentul de față, vedem că e undeva la 610. Am făcut o aritmetică simplă și mi-a dat că prețul RCA a fost modificat cu 31 de procente, deci, concomitent cu scăderea prețurilor pentru transportatori, a fost majorat prețul RCA pentru persoanele fizice din acea categorie de vârstă”, a precizat Muntean.
Referindu-se la tarifele polițelor RCA pentru transportatori, anunțate de ASF, Muntean a afirmat că acestea au fost reduse cu 40%, precizând că aparent sunt satisfăcătoare, „din punctul de vedere al suportabilității transportatorilor”, însă la o privire în amănunt la calculele care compun prețul RCA, cheltuielile suplimentare reprezintă 72 de procente.
„Pornind de la acea primă de risc de 2.011 lei, am observat că din 7.534 de lei, 2011 lei reprezintă 28%. Asta înseamnă că asiguratorii, la acel preț al RCA-ului, au 72 de procente cheltuieli suplimentare. Eu nu am întâlnit în nicio țară din Uniunea Europeană ca pentru un produs obligatoriu, la un furnizor de servicii, să aibă costuri adiționale de încă 70 și ceva de procente. Din punctul meu de vedere, sunt niște costuri uriașe”, a subliniat Muntean.
ASSAI: „Aceste costuri sunt cu mult supraevaluate”
Potrivit președintelui ASSAI, și în cazul autovehiculelor mici, cheltuielile suplimentare ale firmelor de asigurări reprezintă 66-67 de procente din prețul poliței, iar, în cazul autobuzelor, acestea reprezintă 87%.
„Dacă ne uităm la autovehiculele mici, pentru acea clasă, acum e undeva la 610 lei. M-am uitat care este prima de risc pentru această categorie și este de 210 lei. Împărțind 610 lei la 210, mi-a dat undeva în jur de 33 – 34% reprezintă acea primă de risc. Restul, sub 66-67 de procente reprezintă cheltuieli suplimentare ale firmelor de asigurări. M-am uitat și la un alt exemplu pe care l-au dat cei de la ASF cu privire la autobuze. Au spus că autobuzele vor plăti un cost de 6.600 de lei. La fel m-am uitat la prima de risc. Prima de risc e undeva la 873 de lei, iar asta înseamnă că acea primă de risc reprezintă vreo 13 procente din 6.600 de lei. Asta înseamnă că avem cheltuieli suplimentare ale firmelor de asigurări de încă 87%”, a detaliat Muntean.
În viziunea sa, „aceste costuri sunt cu mult supraevaluate” și ar fi trebuit reduse undeva între 25 și 30 de procente pentru toate aceste categorii pentru că „este inadmisibil” ca prima de risc „să reprezinte o fracțiune între 13 procente și 30 de procente”.
„Îmi miroase a fraudă sau a furt”, a mai spus acesta.
„Eliminarea criteriului zonei într-o primă etapă va crea dezechilibre”
Întrebat cum vede eliminarea criteriului zonei din calculul tarifului poliței RCA., acesta a răspuns că „într-o primă etapă va crea dezechilibre”, în condițiile în care „niște oameni care erau obișnuiți să plătească un preț mai mic al poliței RCA, vor plăti un preț mai mare și nu vor înțelege de ce s-a schimbat sistemul” și invers. Munteanu consideră că acest criteriu „era unul relevant și era important pentru profilul de risc al asiguratului„, având în vedere că „șansele ca să ai un accident în București sunt mult mai mari decât de a avea un accident în Mediaș”, de exemplu.
„Din punctul meu de vedere trebuiau eliminate alte criterii”, a adăugat Muntean.
Președintele ASSAI a explicat faptul că prețul RCA ar fi trebuie să scadă, anul acesta, având în vedere modul în care au evoluat comisionul brokerilor și daunele, dar și ordinul dat de ASF care a permis asiguratorilor să își închidă anumite sucursale neprofitabile.
„Primul argument este că comisionul brokerilor a scăzut la un nivel mai mult de jumătate. Acel comision de intermediere pentru vânzarea polițelor RCA, anul trecut, era undeva în jur de 24 de procente. Acum, anul acesta, e în jur de 10-12 procente. În al doilea rând, daunele, anul trecut față de anul acesta, au scăzut oficial cu 3%. În teorie, această scădere de costuri ar fi trebuit să se regăsească și în prețul RCA, cu încă 3% să fie mai jos. ASF a dat anul acesta un ordin prin care firmele de asigurări nu mai sunt obligate să aibă reprezentanță în fiecare reședință de județ a țării. Anumite sucursale pe care le aveau asiguratorii în anumite zone, sucursale care erau neprofitabile, au fost închise. Asta a însemnat o diminuare semnificativă a costurilor de administrare ale asiguratorilor”, a detaliat Muntean.
UNSAR: „Înghețarea prețului polițelor RCA încalcă atât normele europene, cât și Constituția României”
Deși PSD a invocat faptul, în comunicatul prin care anunța convocarea la audieri a conducerii ASF în Parlament, că Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) a contestat raportul ASF, într-un răspuns la solicitarea Gândul, Uniunea a declarat că, în prezent, desfășoară „o analiză a modului în care tarifele maxime stabilite de ASF vor afecta industria de asigurări”. Referindu-se la Ordonanța de Urgență, aprobată de Guvern pe 14 septembrie, care prevede înghețarea prețurilor maxime ale polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, pe o perioadă de șase luni, UNSAR a afirmat că prevederea „încalcă atât normele europene, cât și Constituția României”.
„UNSAR a atras de nenumărate ori atenția asupra ilegalității acestei prevederi. Mai mult, considerăm că orice intervenție în plafonarea tarifării, fără a ține cont de realitățile pieței de asigurări, va impacta în mod negativ consumatorii, pentru că va conduce la o nivelare: majorarea prețurilor pentru categoriile de clienți cu o conduită rutieră bună și reducerea prețurilor pentru categoriile cu grad de risc ridicat”, precizează UNSAR.
În acest context, UNSAR a acuzat faptul că presiunile transportatorilor „au dus la reglementări care vor avea efecte negative asupra pieței”.
În ceea ce privește eliminarea criteriului zonei din calculul tarifului poliței RCA., UNSAR a punctat faptul că „asigurătorii pot ține cont, în continuare, de criteriul zonei în ofertele lor”.
COTAR: „Cerem insistent această Hotărâre de Guvern care plafonează tarifele RCA”
De cealaltă parte, transportatorii fac apel către premierul Dacian Cioloș să aprobe Hotărârea de Guvern prin care se plafonează tarifele RCA pe șase luni, acuzând faptul că a fost amânată „fără nicio explicație”, în condițiile în care „ar fi trebuit să fie dată de miercuri, 19 octombrie”. Președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescu, susține, în cadrul unui comunicat de presă, că transportatorii cer insistent această Hotărâre de Guvern care plafonează tarifele RCA, „chiar dacă tariful stabilit la ultima negociere nu este cel discutat la Guvern pe 14 septembrie, de 6.200 de lei”.
„Dacă s-ar plafona măcar la 7.540 de lei, pe noi ne-ar ajuta foarte mult. Observăm că cele mai mari partide politice inventează pretexte pentru a amâna această Hotărâre și de a intra în campanie electorală cu promisiunea scăderii tarifului RCA. Partidele politice își doresc atragerea de capital electoral prin această tergiversare, dar par a-și fi dat mâna cu multinaționalele care încasează în fiecare zi banii noștri, în lipsa acestei Hotărâri promise de premierul Dacian Cioloș, care s-a amânat în mod nejustificat, după negocierile cu transportatorii”, a declarat Vasile Ștefănescu.
Mai mult, transportatorii anunță că vor ieși din nou în stradă, pe 2 noiembrie, și că vor protesta în fața Guvernului, mișcare la care se vor ralia 6-7000 de autovehicule (taxi, autobuze, microbuze, autocare), precum s-a întâmplat la protestul din 17 decembrie 2015.