Firme precum Google, Facebook, Microsoft și Baidu se întrec în extinderea activităților în domeniul inteligenței artificiale și doar anul trecut companiile au cheltuit aproximativ 8,5 miliarde de dolari în acest domeniu, de patru ori mai mult decât în 2010. În ultimul an, Uber a recrutat 40 din cei 140 de membri din personalul Centrului Național de Robotică și Inginerie de la Universitatea Carnegie Mellon și a înființat o unitate de cercetare pentru mașini autonome. Situația a ținut prima pagină a ziarelor, în contextul în care Uber promisese finanțarea centrului de cercetare al universității, anterior deciziei de a-i „fura” personalul. Și alte firme sunt în goana după experți AI, dar acționează cu perdea, scrie Business Magazin.
„Nu îi pot ține în școală nici măcare pe studenții din ultimul an”, spune Pedro Domingos, profesor la Universitatea din Washington, a cărui specializare este machine learning. „Companiile încearcă să-i angajeze chiar înainte de a absolvi”, spune Domingos, care a primit, la rândul său, diverse oferte de job de la companii. Iar cererea cea mai mare este pentru experții în machine learning, domeniu folosit de companii în diverse activități, de la cele de bază – filtrare spam, o mai bună targetare a reclamelor online -, până la idei avangardiste, precum viabilitatea mașinilor autonome. Companiile oferă cadrelor universitare, pe lângă salariile gigantice, posibilitatea de a-și vedea ideile cucerind rapid piața. De asemenea, îi eliberează pe aceștia de grija asigurării granturilor cercetare, conform lui Andrew Ng, fost profesor la Stanford, actual executiv al departamentului de cercetare AI în cadrul companiei chineze Baidu.
Pe de altă parte, pe termen lung, educația ar putea suferi. Aflându-se în imposibilitatea de a oferi salarii competitive, universitățile se vor afla în situația de a pierde numeroși experți sau, într-un caz fericit, de a fi distrași de la implicare în sala de curs din cauza angajamentelor part-time la firmele tech. Însă cea mai mare amenințare la scară largă e aceea că, la un moment dat, o companie tech gigant va avea monopolul intelectual asupra cercetărilor în inteligența artificială. Prevenitv, mai mulți decidenți ai giganților tehnologici, precum Elon Musk de la Tesla, vor să investească miliarde de dolari într-o inițiativă non-profit, Open AI. Organizația își propune creeze legătura dintre cercetările efectuate în universități și nevoile reale ale companiilor în acest domeniu.