Prima pagină » Știri » S-a stabilit traseul pentru cea mai așteptată autostradă din România. Cât costă drumul pentru care mii de oameni au ieșit în stradă
S-a stabilit traseul pentru cea mai așteptată autostradă din România. Cât costă drumul pentru care mii de oameni au ieșit în stradă
Autostrada Pitești – Sibiu ar urma să treacă prinBăiculești, Curtea de Argeș, Țigveni, Văleni, Racoviță și Tălmaciu, traseul fiind acum complet aprobat. În total, șoseaua se va întinde pe circa 123 de kilometri și va costa 1,6 miliarde de euro.
Traseul complet aprobat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va arăta în felul următor:
Secțiunea 1, Sibiu-Boița, de la km 0 la km 15+000, asigura legatura intre DN 7 (Defileul Vaii Oltului) prin continuarea autostrazii existente;
Secțiunea 2, Boița-Racoviță de la km 15+000 la km 43+000, leagă localitatea Boița cu localitatea Racoviță;
Secțiunea 3, Racoviță-Văleni de la km 43+000 la km 72+000, asigura continuitatea autostrazii prin Valea Baiasului făcând conexiunea dintre Defileul Oltului și Defileul Văii Topologului;
Secțiunea 4, Văleni-Curtea de Argeș, de la km 72+000 la km 90+000 traversează Valea Topologului, face conexiunea cu localitatea Curtea de Argeș;
Secțiunea 5, Curtea de Argeș – Pitești, de la km 90+000 to km 123+037, leagă localitatea Curtea de Argeș cu orașul Pitești și autostrada existentă prin valea Argeșului;
Secțiunea 6, aceasta secțiune constă în reabilitarea a 14 km de Drum Național, respectiv DN 73C fiind drum de legătura între Nodul Rutier Tigveni și Râmnicu Vâlcea, precum și construcția a 2,5 km de drum nou.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe a precizat că proiectele de infrastructură au avut grave probleme de calitate tocmai pentru că au fost depășiri de costuri care au dus la litigii blocante, pentru că soluțiile tehnice de construcție nu au fost adaptate condițiilor din teren, dar și pentru că studiile de fezabilitate nu au luat în calcul toate elementele geo-fizice și nu au fost făcute în mod profesionist.
În septembrie, Bușe a precizat că autostrada Pitești – Sibiu ar urma să fie finalizată în 2021, cu un an mai devreme decât termenul prevăzut în Master Plan, iar în 15 noiembrie vor fi terminate studiile de fezabilitate pentru trei loturi, inclusiv lotul 4 care era în întârziere: „Vrem să licităm lotul 1, 4 și 5 pentru proiect tehnic și acord de construcție până la 30 noiembrie”, a spus Bușe.
El a adăugat atunci că în aprilie 2017 va fi finalizat studiul de fezabilitate, licitația urmând să fie lansată în mai 2017. Bușe a afirmat că, deși Master Planul prevedea ca autostrada să fie finalizată în anul 2022, angajamentul CNADNR este să o termine în 2021, cu un an mai devreme.
Autostrada Pitești – Sibiu este una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România, inclusiv de către cea mai mare companie din România, Dacia, care este și cel mai mare exportator la nivel național.
Mii de oameni au ieșit în stradă să ceară construirea Autostrăzii Pitești-Sibiu
În aprilie 2015, aproximativ 7.000 de angajați ai uzinei Dacia, dar și de la firme de componente auto au protestat joi, timp de o oră, în centrul orașului Mioveni. Sindicaliștii au cerut începerea lucrărilor la autostrada Sibiu-Pitești, pe care autoritățile au tot amânat-o. Este pentru a doua oară când angajații Dacia protestează din această cauză.
„Trecem printr-un moment foarte greu. Nu dorim să ajungem ca Oltchimul. Dacă autostrada nu va fi gata până în 2020, la Mioveni nu vor mai fi construite automobile”, au atras atenția liderii de sindicat din uzina de la Mioveni care au spus că, din cauza infrastructurii precare, „suntem mai puțin competitivi”.
În replică, fostul premier Victor Ponta a declarat că dacă aceștia „o mai țin în mitinguri, o să se mute producția în Maroc”, el făcând atunci apel la rațiune din partea liderilor de sindicat, potrivit Mediafax.
Întrebat ce părere are despre protestul angajaților de la Dacia, nemulțumiți că fabrica ar avea pierderi din cauză că autostrada Sibiu-Pitești nu a fost construită, premierul a răspuns: „Hai să fim serioși. Eu știu că sunt pe profit”. Premierul a făcut apel la liderii de sindicat de la Dacia să fie rezonabili, pentru că altfel compania își poate muta producția în altă țară.
Ford critică infrastructura din România
Și fostul șef Ford România s-a arătat recent nemulțumit de lipsa autostrăzilor. Zoltan Brassai a criticat slaba dezvoltare a infrastructurii locale, care generează costuri suplimentare cu transportul mașinilor, îngreunează livrările, inclusiv pe cele ale furnizorilor, și împiedică creșteri de producție la uzină.
„Dacă am produce la capacitate în Craiova, ar intra 240 de camioane zilnic, și ar ieși 240 de camioane cu mașini. Nu se poate, nici pe drumuri, nici pe poduri, nici pe căile ferate. Dacă încărcăm un tren cu mașini, primul pod deja se dărâmă. Nu există infrastructura nici pentru furnizori nici pentru export. Vreți să producem la maximum? Nu depinde de noi. Ar fi o așteptare frumoasă ca Ford să construiască autostrăzi, dar nu putem face asta. Dacă ar pleca un camion la fiecare 5 minute, s-ar bloca toata Craiova!”, a spus atunci Brassai.
Epopeea autostrăzii Sibiu-Pitești
– În martie 2012 CNADNR a lansat licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Reprezentanții CNADNR declarau că autostrada Sibiu-Pitești ar putea fi gata în trei ani (2014-2016).
– În noiembrie 2012 CNADNR a anulat licitația pentru actualizarea SF-ului pentru Sibiu-Pitești. Motivul anulării procedurii era costul prea mare al construcției autostrăzii. Cifrele vehiculate variau de la 3 miliarde de euro, până la 6 miliarde de euro.
– Harta proiectelor prioritare de autostrăzi până în 2018 prezentată în decembrie 2013 de premierul Victor Ponta nu includea autostrada Sibiu-Pitești. Motivul era costul prea mare, de 3,2 miliarde de euro, care rezulta din vechiul studiu de fezabilitate, elaborat în 2008 și expirat în 2010. De menționat că vechiul SF fusese elaborat înainte de stabilirea standardelor de cost pentru autostrăzi.
„(…) studiul inițial presupunea o sumă mai mare decât toți banii pe care îi are România în următorii șapte ani. Deci nu era fezabil, din păcate, și nu putea fi susținut. (…) Chiar dacă alocam toți banii, toti cei 3 miliarde (de euro – n.r.), nu făceam nici autostrada și nici nu mai făceam nimic în restul țării”, declara Ponta în decembrie 2013, referindu-se la autostrada Pitești-Sibiu.
„Pentru Vâlcea – Sibiu trebuie să refacem studiul de fezabilitate, pentru că cel inițial prevedea o sumă uriașă, vreo 6 miliarde și nu avem”, declara Victor Ponta, în decembrie 2013.
– În varianta inițială a Master Planului de Transport, din octombrie 2014, autostrada Sibiu-Pitești figura ca drum expres și urma să se realizeze după 2021. Ulterior, ministrul Ioan Rus revine cu precizări. Sibiu-Pitești va fi construită ca o „autostradă fazată”, adică va fi construit mai întâi ca drum expres, urmând să fie transformat ulterior în autostradă. Și termenul a fost modificat. Construcția urma să se facă în perioada 2014-2020, potrivit unor documente despre revizuirea Master Planului General de Transport.
– În ianuarie 2015, în urma presiunilor publice, în Master Plan se prevede ca Sibiu-Pitești va fi construit direct ca autostradă.
– În februarie CNADNR a desemnat drept câștigător al contractului pentru reactualizarea studiului de fezabilitate asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, însă rezultatul procedurii de atribuire a fost contestat.
– În februarie 2015 autostrada Sibiu – Pitești apare pe locul doi ca prioritate în Master Planul de Transport
– Săptămâna trecută Sibiu-Pitești este declarată „prioritate zero” în Master Planul de Transport și în Strategia de implementare, după ce Ministerul Transporturilor și-a însușit observațiile din partea Comisiei Europene. Mai mult, Ministerul Transporturilor promite începerea lucrărilor în 2017 și finalizarea lor până în 2020.
– După finalizarea studiului de fezabilitate, compania de autostrăzi trebuie să facă o licitație pentru selectarea constructorului. Contractul va fi împărțit pe loturi, fiecare lot având câte un antreprenor.