Într-un raport al Corpului de Control al premierului, întocmit în urma unor verificări ce au avut loc în perioada martie-septembrie 2016 la Ministerul Sănătății și la Direcției de Sănătate Publică a Muncipiului București, se notează, printre altele, că s-a descoperit că „Centrul Operativ pentru Situații de Urgență” (COSU) funcționează în realitate la Ministerul Afacerilor Interne deși este o structură a Ministerului Sănătății. Cei de la Corpul de Control al premierului recomandă ca aceastră structură să funcționeze acolo unde a fost înființată.
Secretarul de Stat Raed Arafat susține că recomandările nu sunt „tocmai corecte”, cei de la instituția Corpului de Control bazându-se doar pe hârtii, fără a avea opinii specializate.
„Cei de la Corpul de Control cred că nu au stat de vorbă și nu au discutat ca să înțeleagă. Dacă ceri doar hârtii și citești hârtii, nu discuți cu oamenii ca să înțelegi conceptele, ieși cu recomandări care nu sunt recomandări tocmai corecte. Recomandarea de a întoarce Centrul Operational al Ministerului Sănătății ca loc de stat la Ministerul Sănătății, unde să stea o singură persoană, și ruperea de la Centrul comun pe care îl avem acum, nu va face decât să îngreuneze activitatea care o desfășoară pe situațiile de urgență și pe asistență medicală de urgență. Recomandarea, dacă era discutată cu noi, i-am fi explicat de ce așa era bine, dar nu s-a discutat acest lucru. Raportul nu l-am citit, o să îl citim și o să îi facem răspuns cu argumentele pe aspectele unde nu ne-au întrebat și au ieșit cu recomandări”, a spus, luni, secretarul de stat din MAI, Raed Arafat.
Coordonator al Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat susține că trecerea acestui centru la Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a fost necesară pentru că activitatea ce se afla sub coordonarea lui a fost preluată de DSU. Arafat declară că personalul Centrului Operațional, deși își desfășoară activitatea la sediul MAI, raportează conducerii Ministerului Sănătății.
„Centrul Operational al Ministerului Sănătății a fost înființat când sistemul de urgență nu era integrat și nu aveam în Departamentul pentru Situații de Urgență și serviciile de ambulanță. Când l-am dezvoltat la Ministerul Sănătății l-am dezvoltat în scop de a coordona o anumită parte de activitate, care ulterior a intrat sub Departamentul pentru Situații de Urgență. Absurd era ca în Centrul Operational, care este subordonatul Ministerului Sănătății, să rămână câte o persoană singură, să răspundă la anumite lucruri unde are rol și Departamentul și unde noi în Centrul de Coordonare avem 6-7 persoane, unde am putea să lucrăm mult mai bine în managementul unor situații și unde poate să lucreze comun personalul Departamentului cu personalul Centrului. Personalul Centrului Operational oricum raportează ministrului Sănătății, raportează secretarului de stat de la Ministerului Sănătății. Deci, locația este ceva care permite ca ei să lucreze împreună în loc să stea unul singur la Ministerul Sănătății, că e vorba de o persoană la Ministerul Sănătății noaptea, și dincolo să ai 6-7 care își fac treaba și au nevoie să discute și să stea toată seara să discute la telefoane sau toată ziua, sau să facă lucruri paralele. Ca să evităm paralelismele, ca să evităm ineficiența, atunci am luat decizia, împreună cu Ministerul Sănătății, ca locul unde să existe personalul respectiv să fie împreună cu Centrul Național de Monitorizare și Coordonare pe Situații de Urgență. Este un lucru foarte normal și foarte natural, exact cum aducem și am adus în toată țara serviciile de ambulanță și pompieri în același dispecerate.Centrul Operational își face treaba”, a precizat Raed Arafat.