Ministrul Apărării, Mihnea Motoc, a declarat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, că România s-a orientat spre discuții cu guvernul Statelor Unite ale Americii pentru punerea la dispoziție a celei de-a doua escadrile de avioane F16, după ce, în urma discuțiilor cu statele aliate, s-a ajuns la concluzia că niciunul dintre acestea nu poate asigura o întreagă escadrilă, având în vedere evoluția mediului de securitate.
„S-a luat decizia strategică să mergem pe F16 și cred că din orice punct de vedere ne-am uita la această decizie și la programul pe care l-am început, este cea mai bună soluție posibilă, incontestabil. O vreme asigurarea spațiului aerian se va realiza în paralel cu avioane F16 și MIG 21 Lancer, dar va trebui, sigur, să continuăm cu creșterea numărului, cu achiziționarea de aparate F16. Ca atare, încă de la începutul anului, am lansat o scrisoare circulară tuturor aliaților europeni care au în dotarea forțelor lor aeriene aparate F16, răspunzând unor anumite așteptări ale noastre. Din motive care țin de evoluția mediului general de securitate, niciunul dintre acești aliați nu poate, la ora la care vorbim, să pună la dispoziție o escadrilă întreagă de F16. Ca atare, spre finalul anului ne-am orientat spre discuții directe cu guvernul producătorului, adică al Statelor Unite, care are viziunea cea mai cuprinzătoare a aparatelor disponibile și urmează să punem cap la cap o ofertă pe care să o analizăm”, a declarat ministrul Apărării, Mihnea Motoc.
România a preluat primele șase aeronave F16 Fighting Falcon din prima escadrilă de acest fel din Portugalia, în luna octombrie 2016. Alte trei aparate de zbor F16 au sosit în România săptămâna trecută, urmând ca ultimele trei avioane din prima escadrilă să sosească în cursul anului 2017.
F-16 Fighting Falcon este o platformă interoperabilă cu cele din NATO și a fost testată în luptă. Este produsă în peste 4.500 de exemplare și se află în dotarea a 27 de țări, dintre care 10 sunt membre NATO. Avioanele folosesc o schemă de vopsire Carpathian Ghost, care asigură camuflaj optim în misiunile de apărare aeriană în condițiile de mediu din România. Aeronavele au o anvergură a aripilor de 9,4 metri, o lungime de 15,1 metri, înălțimea de 5,1 metri și o greutate în configurația de luptă de 11,5 tone. Ating o viteză maximă de 2180 km/h la o înălțime de 11.000 de metri, având o autonomie de 4.400 de kilometri (cu rezervoare suplimentare).
Investiția pentru prima escadrilă formată din 12 avioane F16 a costat statul român aproximativ 628 de milioane de euro.