Prima pagină » Economic » Capitalul privat românesc raportează un profit de trei ori mai mare decât cel străin, la afaceri egale. Care este motivul

Capitalul privat românesc raportează un profit de trei ori mai mare decât cel străin, la afaceri egale. Care este motivul

Capitalul privat românesc raportează un profit de trei ori mai mare decât cel străin, la afaceri egale. Care este motivul
Firmele cu capital privat românesc au rămas în 2015 la o pondere de 47% din cifra de afaceri pe economie, iar cele străine la 49%, însă profitul firmelor românești a fost de 27 mld. lei, triplu față de străini.

Firmele cu capital privat româ­nesc au fost în 2015 de trei ori mai profitabile decât multi­na­țio­nale­le, cu un rezultat net (pro­fituri plus pierderi) de 27 mld. lei la o cifră de afaceri totală de 551 mld lei, față de un rezultat net de 9 miliarde de lei la o cifră de afaceri totală de 580 miliarde de lei pentru firmele străine, arată a doua ediție a studiului „Capitalul Privat Românesc” realizat de ZF cu sprijinul PIAROM – Patro­natul Investito­rilor Au­toh­toni din România.

Acesta este singurul studiu de pe piața media care descrie situația capitalului privat românesc, în condițiile în care Banca Națio­nală și Institutul de Statistică publică annual un studiu privind situația și impactul inves­ti­țiilor străine în economie. Ponderea firmelor private românești în to­talul cifrei de afaceri a tuturor companiilor ac­tive pe piața locală a fost în 2015 de 47%, fa­ță de 49% companiile străine. Restul de 4% sunt companiile de stat, cu afaceri de 47 mld. lei. Ponderile au rămas similare în 2015 ca în 2014, prima ediție a studiului, în condițiile în ca­re cifrele de afaceri ale românilor, străinilor și ale companiilor de stat au crescut cu același procent, de 8%.

Sistemul de companii din România a avut o cifră de afaceri de 1.178 mld. lei (260 mld. euro) în 2015. PIB-ul în 2015 a fost de 158 mld. euro, iar diferența se explică prin consu­mul intermediar.

Firmele private românești șI cele străine au aproximativ aceeașI pondere în business-ul total, însă ca număr firmele românești sunt de zece ori mai multe decât cele străine: 433.000 de firme românești față de 37.000 firme străine.

Firmele private românești au peste 50% din business în construcții, agricultură, restaurante șI hoteluri, servicii private de sănătate, transporturi, industrie alimentară, comerțul cu amănuntul șI ridicata, arhitectură, mobilă șI servicii de contabilitate.

Față de 2014 firmele românești au pierdut cotă de piață în industria alimentară (59% față de 66%), agricultură (81% față de 88%) sau hoteluri (71% față de 78%)

Firmele străine domină au peste 50% din business în aproape toate sectoarele industriale: prelucrarea țițeiului, fabricarea de autovehicule, metalurgie, fabricarea echipamentelor electrice, a băuturilor, a produselor textile, calculatoare, cauciuc dar șI în extracția petrolului brut sau telecomunicații.

Firmele românești au o poziție bună, de peste 40%, într-unul din cele mai dinamice sectoare din economie, servicii informatice șI tehnologia informației.

Firmele private românești sunt majoritare în partea de est a țării, în timp ce în vest au ponderi de circa 40%, însă județele din vest sunt de 2-3 ori mai puternice ca cifră de afaceri față de cele din est. Între unele județe discrepanțele sunt uriașe. Spre exemplu, Teleorman, Giurgiu sau Vaslui au afaceri totale de doar 5,4 miliarde de lei pe an, în timp ce Timiș, Cluj sau Brașov au afaceri totale de peste 40 miliarde de lei pe an.

Cu toate acestea, valoarea adăugată „nu urmează” cifra de afaceri de multe ori, astfel încât deșI un județ ca Argeș raportează afaceri de 47 miliarde de lei în 2015, dublu față de IașI, PIB-ul județului Argeș este de doar 18 mld. lei, mai mic decât cel din Iași.

De altfel, ponderea valorii adăugate în totalul producției (care aproximează în general cifra de afaceri) diferă de la 57% în activitățI de servicii în IT șI până la 21% în fabricarea autovehiculelor.

Ca urmare, la un euro producție suplimentară,  serviciile IT „lasă” 0,57 euro valoare adăugată, la mobilă 0,55 euro, iar în industria auto doar 0,21 euro, pentru că gradul de asamblare locală este prea redus.

Aceste date arată că pentru a crește valoarea adăugată în economie sunt necesare politici diferențiate de atragere a investițiilor străine, cu accent pe ramurile cu valoare adăugată înaltă.

10 concluzii ale studiului „Capital Privat Românesc”, ediția a 2-a

1. Firmele cu capital privat românesc și-au păstrat ponderea la 47% din economie, firmele străine au 49% și firmele de stat restul de 4%; toate și-au majorat afacerile cu 8%

2. Firmele private românești au angajat cu 60.000 mai mulțI salariați în 2015, pe fondul creșterii afacerilor; firmele străine raportează cu 2.000 de angajați mai puțin

3. Firmele private românești au raportat un rezultat net dublu față de 2014, de 27 mld. lei, adică o profitabilitate de 5% față de 1,5% firmele străine

Citește în continuare pe zf.

Autor

Citește și