Prima pagină » Economic » HARTA benzinei în UE – topul prețurilor la carburanți. Concurența face anchetă ca să afle de ce benzina din România e mai scumpă decât media UE

HARTA benzinei în UE – topul prețurilor la carburanți. Concurența face anchetă ca să afle de ce benzina din România e mai scumpă decât media UE

Carburanții din România costă peste media UE, potrivit ultimelor date ale Comisiei Europene prețul benzinei fără taxe fiind în țara noastră de 529 de euro pentru 1.000 de litri, în vreme ce media europeană este de 526 de euro. Evoluția prețului este surprinzătoare, a comentat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, organism care a declansat o anchetă pentru a afla de ce prețul carburanților din România crescut în ultima perioadă peste media UE.

„Este semi-adevărat că în România prețul carburanților este mai mare decât în Austria. Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE. Căutăm răspunsul. Vorbim de prețul fără taxe. Pentru noi este o evoluție surprinzătoare. Ne uităm la schimbări de legislație. Vârful a fost în primul trimestru al lui 2016”, a declarat luni, Bogdan Chirițoiu, la conferința „ZF Power Summit `17 – Fuel of the Future”. În martie 2016, în Romnia prețul benzinei fără taxe la mia de litri a fost de 431 de euro, iar media europeană de 398 de euro. 

Potrivit ultimelor date ale Comisiei Europene, publicate pe 13 februarie, România se află pe locul 17 în UE privind prețul fără taxe al benzinei, cu 529 de euro pe mia de litri. Cea mai ieftină benzină fără taxe este în Cehia, 474 de euro, iar cea mai scumpă în Estonia, 613 euro. 

Click pentru a mări

În privința prețului cu taxe, România se află pe locul al doilea în UE cu cea mai ieftină benzină, prețul fiind de 1.068 de euro pentru 1.000 de litri, fiind depășită doar de Bulgaria cu 1.043 de euro. Cea mai scumpă benzină cu taxe este în Olanda, unde prețul este de 1.585 de euro pentru 1.000 de litri de benzină. Media europeană este de 1.390 de euro. 

Click pentru a mări

În privința taxelor din prețul benzinei, în țara noastră acestea reprezintă 50%, România fiind astfel pe primul loc în UE în ceea ce privește ponderea acesteora. La polul opus se află află Olanda cu 66%. 

Claudiu Conțanu, Chief Trading&Supply Chain Officer, KMG International arată care sunt costurile ce sunt incluse în prețul combustibilului: „Noi cumpărăm țițeiul la prețul pieței în portul din Rusia, apoi avem costul transportului, al terminalului, pierderile de rigoare, schimbul valutar, stocurile de siguranță (costuri operaționale). Un alt motiv sunt biocomponenții. Procentul de biodisel a crescut cu 30% în ultimii ani. Ca să nu mai vorbesc de scandalul cu RCA, care influențează costul cu logistica. Un alt element foarte important sunt investițiile pe care le-am făcut și care trebuiesc recuperate în timp”.

 

 

 

 

 

Autor

Citește și