Există o serie de trăsături și concepte generale necesare unui lider pentru a câștiga încrederea membrilor echipei sale și a pune bazele unui leadership eficient. Șase dintre cele mai importante sau des întâlnite dintre acestea, în opinia lui Lars Wiechen, partener Deloitte România,sunt:
1. CARACTERUL. Psihologii susțin că o persoană ia în medie circa 15.000 de decizii în fiecare zi, cele mai multe dintre acestea fiind legate de modul în care alegem să ne comportăm cu persoanele cu care interacționăm pe parcursul zilei. Liderii trebuie să ia decizii în permanență și să se asigure că alegerile lor sunt corecte. Cea mai dificilă parte nu este aceea de „a ști”, ci aceea de „a face” ceea ce este corect și necesar, mai ales atunci când prețul pentru a face ceea ce trebuie este mai mare decât ceea ce suntem dispuși să plătim. Dezvoltarea caracterului implică învingerea constantă în bătăliile interioare dintre „ce trebuie să facem” și „ce vrem să facem”, până luarea deciziilor corecte devine un obicei. Leadershipul este strâns legat de caracter, deoarece ambele implică luarea deciziilor corecte, chiar și atunci când acest lucru este contrar propriului nostru interes.
2. CURAJUL. Curajul reprezintă coloana vertebrală a caracterului liderului. Implică a face primul pas și a lua inițiativa chiar și în condiții de risc, când propria persoană poate suferi prejudicii. La fel cum ciclistul aflat în față înfruntă povara vântului, sau soldatul aflat în prima linie înfruntă în plin atacul inamicului, liderul se expune, se face vulnerabil pe sine și își asumă toate riscurile. Doar liderii lași consideră că ei trebuie să fie invulnerabili și caută să se protejeze pe sine în culisele bătăliei. Curajul și tăria de caracter reprezintă cele mai importante trăsături de personalitate în leadership și sunt cel mai adesea dezvăluite în situații de criză.
O situație familiară poate fi aceea în care un client indignat se plânge de proasta execuție a lucrării primite din partea echipei, iar liderul arată cu degetul executantul lucrării ca fiind responsabil de eșec. Își va cere scuze în fața clientului pentru eșecul angajatului său și va avea grijă ca imaginea sa în fața acestuia să rămână imaculată. Un lider adevărat, însă, își va asuma rezultatul slab și va căuta să protejeze membrii echipei sale. În momentele de criză va căuta, în primul rând, soluții pentru a rezolva situația și a merge mai departe, apoi se va întreba pe sine cu ce a greșit și care este contribuția sa la rezultatul nesatisfăcător, și în cele din urmă va căuta să afle cu ce au greșit membrii echipei sale, pentru a evita repetarea acelorași erori pe viitor. Dezvoltarea abilităților de leadership implică asumarea răspunerii pentru greșelile apărute pe parcurs și luarea măsurilor de precauție necesare pentru ca acele greșeli să nu se mai repete.